تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1393
محققین در جست و جوی ابتدایی ترین ریشه شیزوفرنی واوتیسم هستند

  محققین در جست و جوی ابتدایی ترین ریشه شیزوفرنی واوتیسم هستند

عوامل استرس زای محیطی که طی بارداری به جنین وارد می شود، وی را مستعد اختلالات روانی پس از تولد می کند
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، نوزادانی که مادران آن ها طی دوران بارداری در معرض یکی از انواع عوامل استرس زای محیطی مانند تروما، بیماری، الکل و مواد مخدر قرار گرفته اند، مستعد ابتلا به انواع اختلالات روانی که بعدا در زندگی ممکن است پیش بیاید  هستند. با این وجود، این که چگونه این عوامل استرس زا روی سلول های مغز در حال تکوین اثر می گذارند و منجر به شرایطی مانند شیزوفرنی، اوتیسم و اختلالات دو قطبی می شوند مشخص نیست.

محققین دانشگاه Yale، مکانیسم مولکولی را در مغز درحال تکوین شناسایی کرده اند که اطلاعاتی را ارائه می دهدکه چگونه  ممکن است سلول ها زمانی که در مورد عوامل محیطی مختلف قرار می گیرند از بین بروند.

این مطالعه نشان می دهد که انواع مختلف عوامل استرس زا قبل از تولد می توانند شروع کننده یک مکانیسم مولکولی آغاز کننده در سلول های مغزی باشند که افراد را مستعد اختلالات عصبی روانی در مراحلی دیرتر می کند.

این محققین دریافته اند که در  سلول های مغز در حال تکوین تمام  جنین موش هایی که در معرض الکل، متیل جیوه و تشنج های مادری قرار داشته اند، ژنی به نام HSF1 یا فاکتور شوک گرمایی فعال می شود که سلول های مغزی را حفاظت کرده و قادر می سازد در  برابر این فشارهای پیش از تولد بقا یابند. موش هایی که در مغزشان فاقدHSF1 هستند ساختار مغزی غیر طبیعی را نشان می دهند و مستعد تشنج بعد از تولد حتی با کمترین مقدار مواد توکسیک هستند.

علاوه براین، این محققین سلول های بنیادی را از بیوپسی افراد مبتلا به شیزوفرنی به دست آورده اند که ژن های این سلول های بنیادی شیزوفرنیک به عوامل محیطی به صورت بسیار شدیدتری پاسخ می دهند. این یافته ها این فرضیه را که استرس سلول های آسیب پذیر را به سلول هایی ناکارامد القا می کند تقویت می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه