تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 مهر 1398
محققین راهی مطمئن تر را برای تولید سلول های بنیادی یافته اند

  محققین راهی مطمئن تر را برای تولید سلول های بنیادی یافته اند

محققین راه مطمئن تر و ایمن تری را برای تبدیل سلول های پوستی به سلول های بنیادی پرتوان ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در این رویکرد محققین از یک روش غیر ویروسی برای تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) استفاده کرده اند. این رویکرد جدید به محققین اجازه می دهد که ژن هایی که به منظور شروع بازبرنامه ریزی به سلول وارد شده اند نیز بعد از بازبرنامه ریزی برداشته شوند.

سلول های بنیادی را به نوعی منبعی برای سایر سلول های بدن در بافت ها و اندام ها می دانند. در این میان سلول های بنیادی جنینی به دلیل پتانسیل تمایزی بالا می توانند به هر نوع سلولی تبدیل شوند اما با مشکلات اخلاقی مربوط به استفاده از آن ها، کاربرد آن ها در پزشکی بازساختی را محدود کرده است و به همین دلیل تولید iPSCs به عنوان سلول های بنیادی پرتوان جایگزین از استقبال خوبی برخوردار بوده است. در روش متداول تولید سلول های iPS از سلول های پوستی، ژن ها یا فاکتورهای رونویسی مربوط به پرتوانی از طریق وکتورهای ویروسی به سلول پوستی وارد می شوند و همین امر استفاده از آن ها برای بالین در آینده را محدود می کند.

روشی در  بوسیله دو محققین بریتانیایی و کانادایی در Nature به چاپ رسیده است که خطرات مربوط به ویروس را به همراه ندارد. در این روش محققین از قطعه ای کوچک از DNA موسوم به ترانسپوزون یا jumping gene برای انتقال ژن های پرتوانی استفاده کرده اند. ورژن مورد استفاده در این مطالعه ها piggyback نام دارد. استفاده از این رویکرد در سلول های انسانی و موشی موجب تولید سلول های بازبرنامه ریزی شده ای با رفتار شبه سلول های بنیادی جنینی شد. به عقیده محققین استفاده از این رویکرد که از ناقل غیر ویروسی استفاده می کند می تواند راه را برای تولید سلول های تمایز یافته مشتق از iPSCs برای کاربرد در بالین هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه