تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
مسیر جدید برای بازسازی نورون ها بعد از آسیب طناب نخاعی

  مسیر جدید برای بازسازی نورون ها بعد از آسیب طناب نخاعی

سیستم عصبی انسان اساسا بسیار شبیه یک کامپیوتر است و اطلاعات را پردازش کرده و انتقال می دهد و پیام های مولکولی را از طریق آکسون ها به سایر نورون ها منتقل می کند که همه آن ها بوسیله اجزای غیر نورونی از جمله آرایه ای از سلول ها به نام گلیاها حمایت می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های گلیالی عملکردهای حمایتی و حفاظتی متنوعی را انجام می دهند و آستروسیت ها به عنوان یکی از سلول های گلیالی مهم، توانایی منحصربفردی در شکل دادن بافت اسکار پیرامون نورون های آسیب دیده دارد. حضور بافت اسکار با اثرات مهاری روی رشد مجدد نورون های بالغ همراه است که در آسیب طناب نخاعی دچار آسیب می شوند. با این حال، شواهد اخیر نشان داده اند که این اثر مهاری برگشت پذیر است و در مطالعه ای جدید در دانشگاه های تمپل و پنسیلوانیا محققین نشان داده اند که سلول های گلیالی می توانند نقش مهمی را در تسهیل ترمیم نورونی بازی کنند. آن ها نشان داده اند که گلیاها دارای یک سوئیچ متابولیک هستند که با متابولیسم گلوکز همراه است و زمانی که تحریک شود موجب معکوس شدن اثرات مهاری روی رشد نورون ها شده و در نتیجه بازسازی آکسون ها را افزایش می دهد.

این اولین پژوهشی است که وجود یک سوئیچ متابولیک مرتبط با متابولیسم گلوکز در سلول های گلیالی و ارتباط آن با بازسازی عملکردی نورون های آسیب دیده در سیستم عصبی مرکزی را نشان داده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه