تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فروردین 1398
مطالعات سلول های بنیادی می تواند به پیش بینی شیزوفرنی کمک کند

  مطالعات سلول های بنیادی می تواند به پیش بینی شیزوفرنی کمک کند

با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی، محققین توانسته اند نشان دهند که نورون های تولید شده از سلول های پوستی افراد مبتلا به شیزوفرنی در مراحل اولیه تکوین خیلی قوی رفتار می کنند و همین امر می تواند منجر به شناسایی راه هایی برای درمان زودهنگام این بیماری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، در حال حاضر، بیش از 1/1 درصد از جمعیت جهان مبتلا به شیزوفرنی هستند که برآورد می شود بیش از سه میلیون نفر آن ها تنها در آمریکا زندگی می کنند. هزینه این بیماری و تمهیداتی که باید برای آن در سطح فرد و جامعه اندیشید بسیار بالاست به نحوی که به نظر می رسد سالانه بیش از 63 میلیارد دلار هزینه برای درمان و مدیریت این بیماری صرف می شود. هزینه احساسی این بیماری نیز بالاست و نزدیک به 10 درصد افراد  مبتلا به این بیماری متحمل خودکشی می شوند.

به عقیده محققین شناسایی نحوه تکوین این بیماری یا تشخیص زودهنگام آن می تواند به درمان بسیاری از این بیماران کمک کند. به این منظور محققین انستیتو سالک توانسته است به لطف تکنولوژی بازبرنامه ریزی سلولی، سلول های پوست بیماران را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تبدیل کرده و در نهایت آن ها را به نورون های اولیه موسوم به سلول های پیش ساز عصبی(NPCs) تمایز دهند. این سلول های پیش ساز اولیه شبیه سلول های موجود در مغز در حال تکوین جنین بودند.

با استفاده از این روش آن ها سلول های پیش ساز عصبی را سلول های پوستی شش بیمار مبتلا به شیزوفرنی و چهار فرد سالم تولید کردند و به بررسی نحوه مهاجرت و برهمکنش این سلول های با سطوح مختلف پرداختند و هم چنین استرس سلولی را نیز با استفاده از تصویربرداری از میتوکندری این سلول ها ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که در همه تست های انجام شده، سلول های پیش ساز عصبی مشتق از افراد مبتلا به شیزوفرنی با افراد سالم تفاوت های قابل توجهی داشت که این می تواند هم به عنوان ابزاری برای پیش بینی بیماری و هم به عنوان ابزاری برای ایجاد درمان های هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه