تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
مطالعه ای در زمینه سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خونی قابل استفاده کمک کند

  مطالعه ای در زمینه سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خونی قابل استفاده کمک کند

بیش از ربع قرن است که تحقیقات گسترده¬ای در جهت معالجۀ بیماران مبتلا به لوکمیا با استفاده از سلولهای بنیادی خون آنها صورت گرفته است. در یکی از این روش ها، محققان به دنبال نمونه برداری از سلول های بالغ بیمار و سپس "باز برنامه¬ریزی" آنها برای ایجاد سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) هستند که قادر به تشکیل هر یک از انواع سلولهای بدن از جمله سلولهای خونی هستند. متأسفانه ، این سلولها احتمال سرطان زایی را دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily،  محققان برای ایجاد سلولهای بنیادی خونساز (HSCs) تلاشهای زیادی کرده اند تا سلولها را تولید کنند که توانایی ایجاد هر نوع سلول را نداشته باشند ، اما بتوانند انواع خاصی از سلول های خونی را تولید کنند.

مطالعه­ای در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، روش جدیدی را برای متعهد کردن سلولهای پرتوان به تولید سلول های بنیادی خون ساز ارائه کرده است. یکی از این روش­های ممکن برای انجام این کار، تقویت یک ژن است که باعث نوعی سرطان خون در کودکان می شود. در این آزمایشگاه، بر روی ژنی موسوم به MLL که به طور تصادفی با ژن دیگری ترکیب می­شود و باعث مبتلا شدن کودکان به لوکمیا می­شود، فوکوس شد.

به عبارت دیگر ، عملکرد ناقص ژن MLL چیز خوبی نیست و محققین امیدوارند با خاموش کردن این ژن فیوژن به عملکرد این ژن در بیماری لوکمیا پی ببرند. این مطالعه نشان داده است که دو برابر کردن مقدار پروتئین MLL طبیعی در سلول های بنیادی پرتوان می تواند این سلول ها را به سمت تولید سلول های خونی بیشتر سوق دهد و این یافته می تواند به تولید سلول های بنیادی خون ساز قابل استفاده کمک کند و می تواند موجب رشد و تولید سیستم خونی طبیعی برای بیماران لوکمیایی شود که متحمل شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای کشتن سلول های سرطانی شده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه