تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 شهریور 1399
مطالعه بینی و گلو نشان داده است که چرا افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است حس بویایی شان را از دست بدهند

  مطالعه بینی و گلو نشان داده است که چرا افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است حس بویایی شان را از دست بدهند

محققین به مطالعه بافت برداشته شده از بیماران در حین جراحی پرداخته اند و براین باورند که دلیل از دست رفتن بویایی بیماران مبتلا به COVID-19 را کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروتئین ACE2 در سطوح بالایی در اپی تلیوم بویایی انسانی مربوط به سلول های اپی تلیالی مجاری هوایی فوقانی بیان می شود. این ممکن است دلیل عملکرد بویایی نامناسب مربوط به COVID-19 را نشان دهد، در حالی که یک جایگاه  ذخیره SARS-CoV-2 و یک درمان بالقوه برای این بیماری را پیشنهاد کند.

شیوع پاندمی COVID-19 که به دلیل ویروس SARS-CoV-2 است، به یک تهدید بزرگ برای سلامت کل جهان تبدیل شده است. مکانیسم ورود این ویروس به سلول از طریق متصل شدن به گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2(ACE2) است. سطح پروتئین ACE2 و لوکالیزاسیون (تجمع پیدا کردن) زیر سلولی آن در مجرای تنفسی می تواند یک تعیین کننده کلیدی برای مستعد شدن به عفونت و نشان دادن علایم COVID-19 باشد. در انسان، پروتئین ACE2 به طور گسترده ای در ریه، کلیه و روده کوچک بیان می شود. آنالیزهای پاتولوژیک نمونه بیمارانی که بر اثر ابتلا به COVID-19 فوت کرده بودند نشان دهنده آسیب قابل توجه ریه آن ها بود که نشان می دهد مجاری هوایی راه ورودی و هدف اصلی ویروس کرونا هستند. آنالیز های متعدد نشان دهند رونویسی بالای  RNAی ACE2 دراپی تلیوم مجرای هوایی بینی و بیان اندک آن در سلول های اپی تلیالی آلوئولار بود. این الگوی بیان ACE2  شواهدی را نشان می هد که مجاری هوایی فوقانی(نه تحتانی) جایگاه اولیه ورود ویروس SARS-CoV-2 هستند و به همین دلیل است که برخی از افراد اپی تلیوم بویایی و در نتیجه حس بویایی شان را از دست می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه