تاریخ انتشار: شنبه 31 فروردین 1392
مطالعه جدید دانشمندان بر روی IPF

  مطالعه جدید دانشمندان بر روی IPF

محققان امریکایی با بررسی های بیشتر ژنتیکی در مورد بیماری idiopathic pulmonary fibrosis (IPF) دریافته اند که وجود نسخه ای خاصی از یک ژن احتمال مرگ را در بیماران افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

 

 

به گزارش بنیان، مطالعه جدیدی بر روی ژنوم بیش از 15000بیمار دچار IPF صورت گرفته و مشخص کرده است که عوامل ژنتیکی چند گانه ای با این بیماری مرتبط است.
نتایج مطالعه در The Lancet Respiratory Medicine ارائه شده و نشان می دهد در ژنی به نام TOLLIP تنوع وجود داشته و شکل خاصی از این ژن با خطر مرگ برای بیماران همراه است. این  شکل از ژن باعث کاهش بیان TOLLIP در شش های بیماران دچار idiopathic pulmonary fibrosis (IPF) می شود. TOLLIP در تنظیم واکنش های ایمنی  دارای عملکرد است.طبق یافته های جدید پاسخ های ایمنی غیر طبیعی ممکن است علت بیماری باشد.
 
در مراحل اولیه این مطالعه که بر روی ژنوم بیماران انجام شده،20 جایگاه ژنتیکی شناسایی شد که با این بیماری در ارتباط است.در مراحل بعدی مشخص شد که 3 جایگاه نقش مهمی در این بیماری ایفا می کنند.در بین این سه جایگاه یک نسخه خاص از ژنTOLLIP خطر مرگ را در بیماران دچار IPFافزایش می دهد . با این یافته می توان این خطر را در بیماران پیش بینی کرد .
IPFمعمولا بعد از 50 سالگی دیده می شود.این بیماری منجر به آسیب های پیش رونده در شش ها می شود که خود باعث افزایش دشواری تنفس خواهد شد به طوری که اغلب بیماران طی3-5 سال خواهند مرد.تنها درمان موثر برای این افراد پیوند ریه است. حضور نسخه مورد بحث ژن TOLLIP در بیماران،باعث پیوندزود تر ریه در این افراد خواهد شد. هر چند این درمان ایده آل نیست ولی مانع از مرگ بیمار خواهد شد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه