تاریخ انتشار: دوشنبه 15 آبان 1396
مطالعه روی بافت ریوی کارکنان ایستگاه فضایی

  مطالعه روی بافت ریوی کارکنان ایستگاه فضایی

محیط بدون جاذبه ایستگاه های بین المللی فضای هر سیستم درون بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. محققین در حال مطالعه اثرات این عدم جاذبه روی چشم، قلب، عضله و استخوان ها هستند ولی در این میان مطالعات اندکی روی ریه انسان به عنوان یکی از بافت ها و اندام های حیاتی بدن صورت گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین به مطالعه اثرات طولانی مدت عدم جاذبه روی ریه ها پرداخته اند تا بتوانند دیدگاه های جدیدی را در مورد اثر عدم جاذبه رو ریه کارکنان ایستگاه های فضایی طی ماموریت های طولانی مدت بدست آورند. در ادامه این محققین استراتژی هایی را برای سلول دار کردن مجدد ریه یا توانایی رشد سلول ها درون بافت های بدون استفاده یا داربست های ریوی طبیعی تست کردند تا بتوانند از آن ها برای پیوند ریوی در کره زمین استفاده کنند.

ریه های انسانی اندام های محکم و بادوامی هستند اما مطالعات اولیه نشان می دهد که در شرایط نبود جاذبه، هر نفسی که فرد می کشد به ریه های وی آسیب می زند. برای مبارزه با این امر و حفظ سلامت سلول ها، ریه ها به طور ثابت خودشان را ترمیم کرده و بهبود می بخشند. محققین دانشگاه تگزاس با بودجه ای که از طریق انستیتو ملی سلامت فراهم شده است یک مدل کشت اندام انسانی میکروفیزیولوژیک (MHOC) را تولید کرده اند که می تواند به‌ مطالعه اثر شرایط عدم جاذبه روی ریه ها کمک کند. آن ها نشان دادند که روی زمین، سلول های بنیادی به یکدیگر می چسبند و چند بار تقسیم می شوند و در نهایت به بافت بالغ تمایز می یابند اما در فضا این سلول های بنیادی مدت زمان بیشتری را به صورت خالص اما نابالغ می مانند که اصطلاحا آن را بنیادینه ماندن می نامند. در واقع روی زمین، تولید مقادیر زیاد از این سلول های بنیادی ریوی زیاد ممکن نیست زیرا آن ها خیلی زود شروع به بالغ شدن می کنند و محققین براین باورند که می توان این سلول ها را در فضا (شرایط بدون جاذبه) رشد داده و تعداد زیادی از این سلول ها را تولید کرده و سپس از آن ها برای سلول دار کردن داربست های ریوی طبیعی سلول زدایی شده یا ایجاد تکنیک های زیست پرینت استفاده کرد. اگر مقادیر کافی از این سلول های بنیادی در شرایط بدون جاذبه تولید شود و روی زمین روی داربست های سلول زدایی شده ریوی کشت شوند و بدین ترتیب رشد کرده و ریه های کاملی را تولید کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه