تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آذر 1390
مقایسه میزان بقاء درپیوند سلول های بنیادی خون و مغز استخوان

  مقایسه میزان بقاء درپیوند سلول های بنیادی خون و مغز استخوان

میزان بقاء درپیوند سلول های بنیادی خون و مغز استخوان، از اهداکننده غیر خویشاوند یکسان است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با توجه به تحقیقات جدید،  بیمارانی که پیوند سلول های بنیادی خون را ازاهدا کنندگان غیر خویشاوند برای درمان سرطان خون و دیگربیماری های خونی دریافت می کنند، درصورتی که سلول های خونی پیوند شده به طور مستقیم از مغز استخوان گرفته شود و نه از سلول های بنیادی در گردش خون (PBSC)، بیشتر احتمال شکست در پیوند را دارند اما احتمال اینکه GVHD (بیماری ناشی از حمله سلول پیوندشده به بدن گیرنده) را تجربه کنند کمتراست.

با وجودی که این مطالعه تفاوت هایی را در نوع و وسعت عوارض نشان داد، اما هیچ تفاوتی درمیزان زنده ماندن بیماران بین این دو منبع عمده از سلول های خون اهدایی گزارش نشده است.
این مطالعه در 50 مراکز پیوند در ایالات متحده و کانادا انجام شد که میزان زنده ماندن 273 بیمار دریافت کننده PBSC را با 278 بیمار دریافت مغز استخوان طی دو سال را با هم  مقایسه کردند.

این مطالعه میزان بقای مشابه ای را دراستفاده ازهر دو منبع سلول های خونی نشان داد، اما عوارض پس از پیوند با توجه به منبع مورد استفاده متفاوت بود.
PBSC پیوند بهتری را نسبت به مغزاستخوان نشان داد ، اما نرخ GVHD (٪53 در مقایسه با 40 ٪ در مغز استخوان) بالاترو نیز گسترده تر بود. GVHD عارضه جدی و اغلب کشنده پس از پیوند است و زمانی رخ می دهد که سلول های تازه پیوند شده سلول های میزبان را به عنوان عامل خارجی تشخیص داده وبه آنها حمله کنند.
دکتر Mary Horowitz گفت : این مطالعه نشان می دهد که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون می توانند با دریافت پیوند ازاهدا کنندگان غیر خویشاوند درمان شوند البته خاطرنشان کرد که به منظور بهبود کارآیی ،استراتژی های جدیدی مورد نیاز است.

پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه