تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 مرداد 1396
ممانعت از رشد و مقاومت درمانی گلیوبلاستوما با استفاده از یک عامل شیمی درمانی

  ممانعت از رشد و مقاومت درمانی گلیوبلاستوما با استفاده از یک عامل شیمی درمانی

گلیوبلاستوما یک تومور مغزی اولیه با نرخ بقای بسیار کم است که حتی بعد از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز شانس بقای بیماران بسیار اندک است. گروهی نادر از سلول های توموری موسوم به سلول های بنیادی گلیومایی را مسئول تومورزایی گلیوبلاستوما، مقاومت آن به درمان و عود مجدد تومور می دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، دکتر ناکانو در دانشگاه آلاباما و دکتر ژیان در دانشگاه Jiaotong، یک مکانیسم مولکولی شناسایی نشده را کشف کرده اند که موجب حفظ سلول های بنیادی گلیومایی می شود و می توان آن را به عنوان هدفی درمانی برای مقابله با گلیوبلاستوما معرفی کرد و یک ریز مولکول مهار کننده را برای آن طراحی کرد یا سنتز کرد.

این مطالعه زمانی آغاز شد که ناکانو و همکارانش مشاهده کردند که گلیوبلاستوما به ریز مولکول مهاری OTS167 مقاومت نشان می دهد و در مطالعات بالینی موفقیت آمیز نیست. برای شناسایی مکانیسم مقاومت گلیوبلاستوما به OTS167، آن ها مجموعه ای از آزمایش ها را طراحی کردند و هدف مولکولی متفاوتی موسوم به NEK2 را شناسایی کردند. در ادامه آن ها ریزمولکولی به نام CMP3a را طراحی کردند که با هدف قرار دادن NEK2 قادر به مهار رشد گلیوبلاستوما در مدل های پیش درمانگاهی آن ها در کشت های سلولی و مغزهای موشی بود. زمانی که این ریز مولکول با پرتودرمانی ترکیب شد، CMP3a اثر سینرژیکی را برای کاهش رشد سلول های گلیوبلاستوما در کشت نشان داد. محققین امیدوارند که با انجام مطالعات بیشتر و رسیدن به قطعیت در مورد کارایی CMP3a، بتوانند از آن برای مقابله با گلیوبلاستوما در مطالعات بالینی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه