تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
منابع سلول های بنیادی موجود در معده در ایجاد سرطان معدی دخالت دارند

  منابع سلول های بنیادی موجود در معده در ایجاد سرطان معدی دخالت دارند

تیمی از محققین A*STAR دریافته اند که سلول های خاص موجود در معده موسوم به سلول های اصلی(chief cells) در پاسخ به آسیب به سلول های بنیدی تبدیل می شوند و منبعی را برای ایجاد سلول های جدید ارائه می کنند. به همان اندازه که این سلول ها در خودنوزایی پوشش معدی نقش دارند، می توانند در ایجاد سرطان نیز نقش داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دیواره معده مکانی برای فرسایش سلول هایی است که به طور دائم در معرض نیروهای مکانیکی و اسیدیته بالا قرار دارند و باید به طور دائم جایگزین شوند. احتمالی ترین منبع برای این سلول ها، سلول های بنیادی بالغ موجود در معده است که شناسایی آن ها در معده تاکنون با چالش هایی مواجه بوده است.

در مطالعه ای جدید، نیک بارکر و همکارانش در A*STAR نشان داده اند که این سلول های بنیادی در ته حفرات کوچک موجود در معده موسوم به غدد کورپوس قرار دارند. با استفاده از مدل موشی، محققین نشان داده اند که سلول هایی خاص در این جایگاه ژن Lgr5 را بیان می کنند که یک مارکر برای سلول های بنیادی در اندام های مختلف از جمله سلول های بنیادی موجود در روده و پوست است. بارکر و همکارانش دریافته اند که این سلول ها به طور طبیعی سلول های بنیادی نیستند و در پاسخ آسیب به دیواره معده تبدیل به سلول های بنیادی می شوند. علاوه براین، آن ها دریافتند که این سلول ها در ایجاد سرطان معده نیز نقش دارند. در واقع زمانی که این سلول ها دچار جهش می شوند، تبدیل به منبع اصلی تومورها در پایه غدد کورپوس می شوند. این تئوری که سلول های اصلی می توانند فعال شده و تحت شرایط آسیب به عنوان یک پیش ساز برای سرطان معدی عمل کنند، مورد بحث است و این مطالعه نشان می دهد که سایر سلول ها نیز می توانند پیش سازی برای سرطان باشند و این تنها مختص سلول های اصلی نیست. این مطالعه با نشان دادن این امر که سلول های Lgr5+ منبع اصلی متاپلازی بیان کننده پلی پپتید اسپاسمولیتیک(SPEM) می باشند، به شفاف سازی این حقیقت کمک می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه