تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1396
مهار کننده ای جدید و امیدواری های جدید

  مهار کننده ای جدید و امیدواری های جدید

محققین دانشگاه فرایبورگ نشان داده اند که مهار کردن تنظیم کننده اپی ژنتیکی KDM4 ممکن است گزینه درمانی بالقوه و جدیدی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مدل سلولی جدیدا اثبات شده ای را مورد استفاده قرار داده اند که آن ها را قادر می سازد که سلول های بنیادی سرطانی را به طور مستقیم از تومور بیماران جداسازی کنند. با استفاده از یک سیستم کشت خاص، محققین توانسته اند پتانسیل داروهای سرطانی جدید را تست کنند. یکی از این داروها، یک مهارکننده جدید تنظیم کننده اپی ژنتیکی KDM4 است که نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است.

هر چند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه در دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری حاصل شده است اما هنوز هم بیماران مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی با پیش آگهی ضعیفی همراه است. حدود 15 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه به این نوع سرطان(سرطان سینه سه گانه منفی) مبتلا هستند و متاسفانه مارکری برای درمان هدفمند آن وجود ندارد. این سرطان متاسفانه به شیمی درمانی مقاوم است و قابل عود کردن مجدد و متاستاز را دارا است. یکی از دلایل این مشخصه های مربوط به سرطان سینه سه گانه منفی وجود سلول های بنیادی سرطانی است. متاسفانه در حال حاضر مدل های اندکی برای مطالعه بیولوژی این سلول های بنیادی سرطانی در دسترس است. همان طور که گفته شد محققین فرایبورگ توانسته اند سلول های بنیادی سرطانی را از تومورهای مشتق از بیماران مبتلا به سرطان سینه جداسازی کنند و در نتیجه آن ها را مورد آنالیزهای بیوشیمیایی و مولکولی کنند. شول و همکارانش پیش از این روی یک تنظیم کننده اپی ژنتیکی به نام LSD1‌فوکوس کرده بودند و اینک آن ها کشف کرده اند که یک مهار کننده تنظیم کننده اپی ژنتیکی KDM4 در تعدیل پاتولوژی سلول های بنیادی سرطان سینه بسیار موثر است. این مهار کننده قادر به بلوک کردن تکثیر رده های سلول های بنیادی سرطانی است. علاوه براین، مهار کننده KDM4 تغییراتی را در ساختار مولکولی سلول های بنیادی سرطانی و بنیادینگی آن ها ایجاد می کند و قادر به کاهش رشد تومور در آنالیزهای زنوگرافتی in vivo است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه