تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آذر 1390
موفقيت دانشمندان در اصلاح نقص ژنتيکي شکاف لب و کام در جنين موش

  موفقيت دانشمندان در اصلاح نقص ژنتيکي شکاف لب و کام در جنين موش

دانشمندان، با اصلاح ژنتيکي شکاف لب و کام در جنين موش، به انجام روشهاي جديد براي درمان و پيشگيري از بروز اين نقص در انسان اميدوار شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، شکاف لب و کام يکي از شايع‌ترين نقص‌هاي تولد در کودکان است. کودکاني که با شکاف لب و کام متولد مي‌شوند، در اغلب موارد نيازمند جراحي‌هاي متعدد، گفتاردرماني و درمان‌هاي ارتودنسي براي رفع انحرافات به وجود آمده هستند.

براي بررسي اين مشکل، پژوهشگران به بررسي نقش ژن‌هاي پروتئين‌هاي خاصي در موش‌هاي اصلاح شده که رفتارهاي سيگنالي سلول‌ها را هماهنگ مي‌کنند، پرداختند. اين پروتئين‌ها، نقش مهمي در بروز نقص ژنتيکي شکاف لب و کام نوزادان ايفا مي‌کنند.

دانشمندان، پس از بررسي داده‌هاي موجود دريافتند: تغيير يک نوع مولکول، درون يک مسير خاص سيگناليک مي‌تواند به اصلاح شکاف لب و کام کمک کند.

با توجه به گفته دکتر «ليشيا سلري»، پژوهشگر علوم سلولي و زيست‌شناسي تکاملي در دانشگاه «ويل کورنل» در نيويورک‌سيتي، اين اولين بار است که کسي توانسته نقص مادرزادي شكاف لب و كام را در جنين‌ موش اصلاح کند.

وي افزود: اين يک نتيجه بسيار جالب است، زيرا دستيابي به اين نتايج، افقي کاملا جديد از استراتژي‌ها در راستاي ترميم بافت به روي پژوهشگران مي‌گشايد.

نتايج اين پژوهش، اخيرا در مجله «Developmental Cell» منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه