تاریخ انتشار: شنبه 20 اسفند 1390
موفقيت محققان ايراني در توليد دو سل لاين تومور

  موفقيت محققان ايراني در توليد دو سل لاين تومور

رييس واحد فراهم آوري سلول‌هاي بنيادي بيمارستان فارابي از موفقيت محققان اين واحد در توليد دو سل لاين تومور به نام هاي«رتينوبلاستوما» و «جاينت سل تومور» خبرداد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، دكتر احد خوش‌زبان در دومين كنگره نقش سلول‌هاي بنيادي در بازسازي بدن كه در بيمارستان فارابي برگزار شد، اظهار كرد:‌ برنامه واحد فراهم‌آوري سلول‌هاي بنيادي بيمارستان فارابي، توليد و فرآوري محصولات سلولي از جمله سلول‌هاي بنيادي است.

 

وي با اشاره به توليد سل لاين به عنوان يكي از برنامه‌هاي اصلي واحد فراهم‌آوري سلول‌هاي بنيادي بيمارستان فارابي گفت: سل لاين، سلول‌هاي هستند كه با تغييرات طولاني مدت به هيچ وجه نمي‌ميرند و ماده اوليه تحقيقات سلولي مولكولي هستند. متاسفانه در حال حاضر سل لاين‌هاي مورد نياز كشور از خارج وارد شده و در بانك‌هاي سلولي نگهداري و تكثير مي‌شوند.

 

خوش زبان افزود: چناچه سل لاين‌ها بومي باشند مانند جدا كردن سل لاين تومور شايع داخل چشمي «رتينوبلاستوما» اين تومور داراي ژنوم ايراني خواهد؛ بنابراين تاثير داروها منطبق با ژنوم ايراني خواهد بود اين در حالي است در حال حاضر تحقيقات محققان كشورمان اكثرا بر روي ژنوم‌هاي خارجي جواب مي‌دهد اما در ژنوم‌هاي داخلي نتايج متغير است بنابراين در تلاشيم كه عوامل تومورهاي ايجاد شده در كشور را از طريق سل لاين‌ها توليد شده شناسايي كنيم.

 

خوش‌زبان تصريح كرد: در حال حاضر در واحد فراهم‌آوري سلول‌هاي بنيادي بيمارستان فارابي دو سل لاين «رتينوبلاستوما» و «جاينت سل تومور» با همكاري بخش ارتوپدي مجتمع يمارستاني امام خميني(ره) جداسازي شده است به طوري كه نمونه تومور از بخش ارتوپدي بيمارستان امام (ره) دريافت و در اين واحد تكثير شد و پس از بيش از يك سال تحقيق، سلول را جدا كرديم.

 

وي خاطرنشان كرد: با استفاده از اين سل لاين‌ها در بستر آزمايشگاه، تاثير داروهاي مختلف بررسي مي‌شود و پس از توليد تومورهاي شبيه و استفاده در فاز حيواني سعي مي شود كه در درمان هاي جديد استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه