تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 خرداد 1395
موفقیت پیوند سلول های بنیادی با کمک پزشکی بازساختی امکان پذیر می شود
عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

  موفقیت پیوند سلول های بنیادی با کمک پزشکی بازساختی امکان پذیر می شود

عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری هایی مانند HIV ، بیماری های سرطانی یا نقص های ژنتیکی از جمله معضلات پزشکی و در دسته بیماری های صعب العلاج هستند. ارگان هایی مثل کلیه و کبد و قلب در اثر بیماری ها نارسا می شوند و ما درمان موثری برای درمان آنها نداریم، اما امید داریم با کمک این شیوه نوین پزشکی بتوانیم قدم مهمی برداریم.
امتیاز: Article Rating

دکتر حسین قنبری ، متخصص نانو پزشکی بازساختی و عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار"بنیان" گفت:  طب بازساختی و به ویژه کاربرد نانوتکنولوژی عمدتا شامل مهندسی بافت و ارگان ، سلول درمانی و ژن درمانی با کمک فناوری های نوین است.
وی گفت: تولید اندام ها و ارگان ها با کمک طب ترمیمی و بازساختی مراحل موفقیت آمیزی تا کنون داشته و توانسته ایم دریچه های قلب نسل جدید و استنت های قلبی را به صورت زیست فعال که در بدن سلولارایز می شود و تبدیل به بخشی از ارگان بدن می شود، تهیه کنیم.
طب بازساختی، طب آینده است
دکتر حسین قنبری با بیان اینکه دردانشکده فناوری های نوین پزشکی، تیمی در همین حوزه فعال هستند و یک شرکت دانش بنیان ثبت کرده ایم و زمینه فعالیت سلول درمانی و طب بازساختی فراهم شده است افزود: طب بازساختی، طب آینده است . با توجه به اینکه خدمات عمومی پزشکی کنونی جوابگوی نیازها نیست و برای درمان بسیاری از بیماری ها مشکل داریم و حتی در تشخیص اولیه نیز دچار مشکل هستیم تلاش داریم از فناوری نانو برای تشخیص و درمان بهره مند شویم.
وی خاطر نشان کرد: بیماری هایی مانند  HIV ، بیماری های سرطانی یا نقص های ژنتیکی  از جمله معضلات پزشکی و در دسته بیماری های صعب العلاج هستند. ارگان هایی مثل کلیه و کبد و قلب در اثر بیماری ها نارسا می شوند و ما درمان موثری برای درمان آنها نداریم، اما امید داریم با کمک این شیوه نوین پزشکی بتوانیم قدم مهمی برداریم.

این عضو هیات علمی اضافه کرد: طب آینده که ترکیبی از این فناوری های نوین هست مانند طب بازساختی، تکنولوژی سلول های بنیادی، نانوپزشکی، زیست فناوری، پزشکی ملکولی و .... دست به دست هم می دهند تا پروتکل جدید درمانی را توسعه دهند که این پروتکل ها درمان قطعی برای بیماری ها با بازسازی بافت ها و ارگان های بدن و احیای ارگان های ازدست رفته بدن ارائه می دهد. 
وی خاطر نشان کرد: دانش پزشکی ملکولی و ژنتیک و زیست فناوری و سلول های بنیادی طب بازساختی به بازسازی بافت های بدن کمک می کند. و در این حوزه، عضو ساخته شده در آزمایشگاه در بدن فرد بیمار کار گذاشته می شود .
مقابله با پس زدگی پیوند با پزشکی بازساختی
دکتر قنبری اظهار کرد: بدن برخی افرادی که روی آنها پیوند عضو انجام می شود، عضو پیوندی را پس می زند، اما در پزشکی بازساختی و نانوپزشکی و به واسطه سلول های بنیادی و تزریق این سلول ها و بعضی از فاکتورهای رشد، عضو پیوند شده دیگر پس زده نمی شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر طب بازساختی در مقیاس آزمایشگاهی است اما به زودی وارد بازار می شود که می تواند انقلاب و تحول اساسی در علم پزشکی ایجاد کند.
به گفته این استاد دانشگاه، متخصصین حوزه های مختلف جمع شده اند تا بین رشته های تحقیقاتی همگرایی ایجاد کنند و زمانی که  تحقیقات کامل شود ، با گذراندن کارآزمایی های بالینی بتوانند خدمات رسانی را آغاز کنند.
دکتر قنبری ابراز امیدواری کرد با مشارکت و حمایت حوزه های مختلف و عزم ملی تحقیقات آزمایشگاهی به زودی به مرحله خدمات رسانی عمومی برسند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 21 اسفند,1395

پزشک مشاور

علی سلطانی@
باسلام
تازه ترین خبر دراین زمینه مربوط می شود به انجام تست های عملکردی برای بررسی عملکرد سلول های میی شنوایی تولید شده در محیط آزمایشگاه.ولی هنوز به صورت کاملا رسمی سلول درمانی در این زمینه انجام نمی شود.

جمعه, 01 بهمن,1395

علی سلطانی

با سلام و عرض خداقوت خدمت دست اندر کاران پایگاه اطلاع رسانی بنیان؛ و تشکر از سایت پربارتان.
لطفاً راجع به تازه های کاشت حلزون شنوایی برای افراد ناشنوا/کم شنوا اطلاع رسانی کنید. باسپاس فروان علی سلطانی از شهرستان پاکدشت

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه