تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1391
میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در کشور حدود یک درصد است
مدیر برنامه‌‌ غربالگری اوتیسم سازمان بهزیستی:

  میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در کشور حدود یک درصد است

مدیر برنامه‌‌ غربالگری اوتیسم سازمان بهزیستی گفت: میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در کشور برابر با میانگین جهانی است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان ، زهرا نوع‌پرست مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی در کارگاه آموزشی «آگاه‌سازی و حساس‌سازی» غربالگری طیف اوتیسم در طرقبه‌شاندیز اظهار داشت: مطالعات پیش‌یابی نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلالات طیف اوتیسم در کشور حدود یک درصد است که با کمی تسامح، برابر با میانگین جهانی است.
 
وی افزود: سن بروز و تشخیص اوتیسم معمولا دو سالگی است و آموزش و پرورش استثنایی که با امر تعلیم و تربیت این نوع کودکان سر و کار دارد، خدماتش را بعد از شش سالگی یعنی زمان رفتن کودک به مدرسه، شروع می‌کند. فاصله 3 ساله‌، دو تا 5 سالگی که سن تست کردن سلامت کودکان است، یک خلاء ایجاد کرده است.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: در کودکان اوتیستیک، این سه سال، فاصله‌ای است که تاکنون هیچ‌گونه پوشش خدماتی، تشخیصی و درمانی از سوی نهادهای دولتی در کشور نداشته اما برنامه‌ی غربالگری در همین سنین برنامه‌ریزی شده است.
 
مدیر کل دفتر توانبخشی روزانه و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی افزود: در این فاصله‌ی سنی، تقریبا هیچ سازمانی به حوزه‌ی سلامت کودکان وارد نمی‌شود زیرا از واکسیناسیون که در زیر دو سال انجام می‌شود تا 5 سالگی که سلامت کودکان آزمایش می‌شود، این جمعیت حیاتی در هیچ‌مکان و حوزه‌ای حضور اجتماعی ندارند.به همین دلیل، مهدهای کودک به عنوان پایگاه‌های ثابت اجرای برنامه‌ی غربالگری انتخاب شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه 5 استان قم، همدان، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان برای اجرای آزمایشی این برنامه در نظر گرفته شده‌اند گفت: یک غربالگری محدود در سال 88 توسط بهزیستی انجام شد که البته به دلیل کمبود اعتبارات لازم، پیگیری نشد.
 
مریم پورسید، کارشناس دفتر توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی نیز در این کارگاه در خصوص طرح غربالگری سال 88 گفت: در آن طرح 5 هزار و 339 کودک 12 تا 36 ماهه در 1360 مهد کودک مورد بررسی قرار گرفتند که از میان این تعداد 92 نفر مشکوک به طیف اوتیسم تشخیص داده شدند اما پیگیری برای دست یافتن به آمار قطعی، به خاطر محدودیت بودجه‌ای میسر نگردید.
 
وی در خصوص وجوه برنامه‌ی غربالگری طیف اوتیسم در سال جاری گفت: امسال والدین تمام کودکان زیر 5 سال در شهرستان‌هایی که پایلوت شده‌اند می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌هایی که در مهدهای کودک ایجاد می‌شود مراجعه و با پر کردن پرسشنامه‌‌، مسئولان برنامه را از تردید یا عدم تردید در ابتلای کودک‌شان به طیف اوتیسم مطلع کنند.
 
پورسید همچنین برای این برنامه 4 سطح برشمرد و گفت: حساس‌سازی و آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و مداخله برای درمان، چهار مرحله‌ی این برنامه هستند.
 
وی افزود: در برنامه‌ی امسال، علاوه بر کارگاه‌هایی برای آموزش و حساس‌سازی خانواده‌ها و جامعه، دوره‌های آموزشی برای نوع تست‌ها،‌ انتقال محتوای پرسشنامه‌ها به کارشناسان، چگونگی تشخیص و ارجاع به متخصصین درمان، برگزار می‌شود تا تمام برنامه‌ با یک الگوی علمی پیش برود.
 
پژوهشگر همکار دانشگاه آلستر ایرلند نیز در این همایش به تشریح بیماری‌های طیف اوتیسم و چگونگی تشخیص و درمان آن‌ها پرداخت.
 
علی صمدی گفت: از سال 2007 روی این بیماری کار کرده‌ام؛ سه فاکتور مهم اوتیسم، نقص ارتباطات، نقص اجتماعی شدن و نقص تخیل و تفکر است.
 
به گزارش فارس، استاد همکار دانشگاه آلستر نسبت پسران مبتلا به اختلالات اوتیسم به دختران را 4 به یک ذکر کرد و گفت: در برخی بیماری‌های این طیف مثل آسپرگرها این نسبت 9 به یک است.این نسبت بالا، برخی محققین را به این اعتقاد رهنمون ساخته که اوتیسم یک اختلال مردانه است و به این اعتبار، نشانه‌های زیادی از این طیف را می‌توان در عموم مردان جستجو کرد.
 
صمدی گفت: کسی که در یک آپارتمان زندگی می‌کند هنگامی که ساعت 4 صبح از خواب بیدار می‌شود و با سر و صدای زیاد پله‌ها را طی می‌کند و درب‌ها را با صدای زیاد می‌بندد، اگر این رفتار را تکرار کند، به نظر می‌رسد که می‌توان او را کسی دانست که این تفکر را دارد که وقتی من بیدارم همه‌ی دنیا بیدارند و هنگامی که من خواب باشم همه خوابند، این یک تفکر مردانه است که در رفتارهای اوتیستیک دیده می‌شود.
 
او افزود: همچنین برخی دیدگاه‌ها در مورد اوتیستیک‌های فاقد ارتباطات اجتماعی فعال می‌گوید این طیف را اگر بیماری مردانه بدانیم، از این خصوصیت مردانه نشأت می‌گیرد که "چون من خودم برای خودم کافی هستم نیاز به ارتباطات ندارم".
 
استاد همکار دانشگاه آلستر گفت:‌ البته این نظرات در حد فرضیات مطرح شده‌اند اما مطالعات در مورد اوتیسم ادامه دارد و هر روز یافته‌های تازه‌ای به جهان علم ارائه می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در یک غربالگری محدود 1.5 میلیون نفر در کشور در سنین 5 تا 6 سال غربال شده‌اند گفت: بر اساس یافته‌های این تحقیق، استان‌های حاشیه‌ای و کمتر برخوردار، مبتلایان کمتری نسبت به استان‌های توسعه یافته و مرکزی دارند. در این تحقیق، در تهران، میزان اوتیسم از همه‌ی نقاط کشور بیشتر بوده است.
 
صمدی با بیان اینکه بر مبنای مطالعات جهانی، میزان شیوع این بیماری‌ها در 1990 بین 5 تا 15 هزار نفر بوده گفت: این نسبت در سال 2000 به یک در بین 166 نفر و در سال 2010 به یک درصد رسیده است.
 
استاد همکار دانشگاه آلستر گفت: در ایران به نظر می‌رسد که این میزان حدود 86 صدم درصد یعنی نزدیک به نرم جهانی است.
 
وی با تأکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که تمام فاکتورهای رشد کودکان را در مقطع 5 سالگی مورد بررسی قرار می‌دهد گفت: متأسفانه این بررسی بعد از سن طلایی تشخیص و کمک به بهبود اوتیسم صورت می‌گیرد در حالی که علائم این بیماری در دو سالگی بروز می‌کند.
 
وی با یادآوری اینکه تاکنون حدود 15 ژن در بدن انسان شناسایی شده‌اند که مرتبط با اوتیسم هستند، گفت: ارث، فلزات سنگین، سموم شیمیایی، زندگی ماشینی و برخی آلودگی‌های محیطی هم در میان علت‌های این بیماری ذکر شده‌اند، در حالی که هیچ عاملی را علت قطعی آن ندانسته‌اند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه