تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
مینی اندام های شخصی می توانند امیدبخش ایجاد درمان های جدید برای کودکان مبتلا به نارسایی روده باشند

  مینی اندام های شخصی می توانند امیدبخش ایجاد درمان های جدید برای کودکان مبتلا به نارسایی روده باشند

پژوهشگران انستیتو فرانسیس کریک گرافت های روده ای انسانی را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت بیمار تولید کرده اند که می توانند روزی منجر به ایجاد پیوندهای اختصاصی برای بیماران مبتلا به نارسایی روده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کودکانی که دچار نارسایی روده هستند نمی توانند مواد غذایی مورد نیاز برای سلامتی و تکوین شان را جذب کنند و این امر می تواند بدلیل بیماری یا آسیب روده کوچک باشد. در چنین مواردی معمولا کودکان می توانند به صورت درون سیاهرگی و از طریق فرایندی موسوم به تغذیه تزریقی غذارسانی شوند اما این امر با مشکلاتی مانند عفونت پوشش روده و نارسایی کبدی همراه است. در صورتی که این مشکلات افزایش یابد فرد نیازمند پیوند خواهد بود که این امر هم با مشکلاتی مانند کمبود اهدا کننده، مشکلات بعد از جراجی و هم چنین رد پیوند همراه است.

در پژوهشی جدید، محققین نشان داده اند که چگونه سلول های بنیادی روده ای و روده کوچک یا بافت کلون مشتق از بیماران می تواند برای رشد لایه داخلی روده کوچک در آزمایشگاه استفاده شود و این اپی تلیوم روده ای قادر به هضم و جذب پپتیدها و سوکروز موجود در غذا است. این اولین تلاش برای مهندسی همه لایه های روده به منظور پیوند است و محققین امیدوارند که در آینده ای نزدیک از این اندام های رشد یافته در آزمایشگاه به عنوان یک جایگزین بی خطر و با دوام برای پیوندهای اهدایی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه