تاریخ انتشار: یکشنبه 12 مرداد 1399
میکروبیوم روده استرس را به فاجعه سلول های داسی شکل تبدیل می کند

  میکروبیوم روده استرس را به فاجعه سلول های داسی شکل تبدیل می کند

مطالعه ای جدید نشان داده است که استرس های روانی شدید منجر به دوره های انسداد عروقی دردناکی می شود که یکی از شایع ترین عوارض کم خونی داسی شکل(SCD) هستند و فرد را ناچار به بستری های طولانی مدت در بیمارستان می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کم خونی داسی شکل ناشی از یک موتاسیون ژنی است که منجر به تولید هموگلوبین غیر طبیعی می شود و به موجب همین امر گلبول های قرمز شکلی داسی شکل بخود می گیرند و در نتیجه انعطاف پذیری پایینی را از خود نشان می دهند. این گلبول های قرمز داسی شکل تمایل مسدود کردن عروق کوچک دارند و در نتیجه جریان خون را مختل می کنند و مانع از رسیدن اکسیژن به بافت ها می شوند. در مجموع این امر منجر به دوره های اتساع و انسداد مشکل ساز (VOE) در عروق می شود که می تواند چندین روز طول بکشد. هیچ درمانی برای این شل وجود ندارد و در نتیجه بسیاری از اندام های داخلی می توانند تحت تاثیر این عارضه قرار گیرند. در این مطالعه که روی مدل های موشی صورت گرفته است محققین نشان داده اند که میکروبیوم گوارشی نقش کلیدی را در شروع دوره های انسداد عروقی بازی می کند و به همین دلیل این میکروبیوم می تواند هدفی برای جلوگیری این مشکل باشند.

با استفاده از این مدل موشی، دکتر فرنته و همکارانش دریافته اند که VOE در مغز شروع می شود. استرس موجب شروع ترشح هورمون های گلوکواستروئیدی در مغز می شود که راه خود را به سمت روده و سیستم گوارشی کج می کنند و موجب افزایش نفوذپذیری آن می شوند. نفوذپذیری بیشتر به باکتری های فیلامنتوس(SFB) که باکتری های مفید روده موش هستند اجازه برهمکنش با سلول های ایمنی کمکی Th17 در پوشش روده را می دهد. این باکتری، سلول های مذکور برای تولید مولکول های پیش التهابی تحریک می کند و این مولکول ها وارد جریان خون می شوند و موجب پیری و تجمع نوتروفیل ها می شوند. این نوتروفیل ها سلول های القا کننده التهابی هستند که موجب اتساع و انسداد عروق می شوند. اما این مطالعه نشان داده است که شکل کشنده VOE تنها در موش های مبتلا به کم خونی داسی شکل اتفاق می افتد و می توان این VOE القا شده با استرس را از طریق مداخلات متعددی مانند مهار سنتز گلوکوکورتیکوئیدها، از بین بردن باکتری های فیلامنتوس یا بلوک کردن مولکول های التهابی ناشی از این باکتری ها برطرف نمود. به عقیده محققین هر کدام از این مداخلات می تواند اثر استرس فیزیولوژیک روی افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل را کاهش دهد.

به عقیده محققین این مطالعه، باکتری های سودمند روده انسان نیز می توانند سلول های ایمنی Th17 را برای تولید مولکول های التهابی القا کنند و همین امر آن ها را هدفی برای مقابله با کم خونی داسی شکل معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه