تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 آبان 1396
نانو دیاموندها به ریکاوری از روت کانال کمک می کنند

  نانو دیاموندها به ریکاوری از روت کانال کمک می کنند

افرادی که متحمل روت کانال می شوند ممکن است خیلی زود دچار عفونت هایی شوند که عدم جلوگیری از آن ها می تواند موفقیت درمان را به خطر اندازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشکده دندانپزشکی UCLA در یک مطالعه بالینی نشان داده اند که نانو دیاموندها یا نانو الماس ها می تواند بعد از برداشتن اعصاب و پالپ دندان مانع از عفونت روت کانال شوند و به ترتیب به ریکاوری کامل کمک کند. نانو دیاموندها ذرات ساخته شده از کربن هستند که اندازه بسیار کوچکی دارند، به نحوی که هزاران عدد از آن ها به اندازه سر یک میخ است. آن ها شبیه توپ فوتبال بوده اند ابعادی مانند الماس واقعی دارند. این ابعاد موجب می شود که با داشتن نسبت سطح به حجم زیاد، طیف وسیعی از داروها و عوامل تصویر برداری روی آن ها قابل بارگیری باشد.

در این مطالعه محققین نانو دیاموندها را با gutta percha ترکیب کرده اند که ماده گیاهی مشتق از درختی به همین نام است( توضیح نویسنده)که برای گندزادیی روت کانال استفاده می شود و ترکیب آن با این نانودیاموندها می تواند ویژگی های حفاظت کنندگی gutta percha را افزایش دهد. دندانپزشکان روت کانال ها را با یک فرایند ظریف گندزدایی می کنند. آن ها از gutta percha برای بلوک کردن باکتری ها و ممانعت از نفوذ آن ها به دندان استفاده می کنند اما این ماده می تواند طی فرایند تجزیه شده و حفره هایی را ایجاد کند که خود محلی برای نفوذ باکتری ها و عفونت باشد.

این محققین نانو دیاموندهای قالب گیری شده درون gutta percha را در سه فردی که متحمل روت کانال شدند تست کردند و مشاهده شد که این ترکیب در برابر تجزیه و عفونت بسیار مقاوم است. هر سه بیمار به خوبی بهبود یافته و هیچ گونه درد غیر معمول یا عفونتی در آن ها مشاهده نشد. نکته مهم دیگر در استفاده از این روش این است که برای استفاده از این gutta percha قالب گیری شده درون نانو دیاموندها نیازی به تغییر هیچ کدام از فرایندهای روت کانال نیست. استفاده از ویژگی های منحصربفرد این نانودیاموندها در بالین می تواند به محققین، پزشکان و دندانپزشکان کمک کند تا بر چالش های کلیدی موجود در بحث سلامت دهان و دندان فائق آیند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه