تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آبان 1399
نانوذرات می توانند ژن ها را در سلول های مغز استخوان خاموش سازند

  نانوذرات می توانند ژن ها را در سلول های مغز استخوان خاموش سازند

مهندسین MIT با استفاده از یک سری نانوذره خاص راهی را برای خاموش کردن ژن های اختصاصی درون سلول های مغز استخوان یافته اند که می تواند نقش مهمی را در تولید سلول های خونی بازی کند. این نانوذرات می توانند برای درمان بیماری های قلبی و افزایش تولید سلول های بنیادی برای سلول درمانی بیماران نیز مورد استفاده قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، این نوع ژن درمانی را تحت عنوان RNA مداخله گر(RNA interference) می شناسند که معمولا استفاده از آن برای اندام های غیر از کبد مشکل است زیرا نانوذرات تمایل دارند درون کبد تجمع پیدا کنند. در این پژوهش جدید محققین MIT توانسته اند نانوذرات را به نحوی تغییر دهند که بتوانند درون مغز استخوان تجمع پیدا کنند. مغز استخوان جایگاه سلول های بنیادی خون ساز است.

در مطالعه ای که روی موش ها انجام شد، محققین نشان دادند که می توانند از این رویکرد برای بهبودی و ریکاوری بعد از حمله قلبی استفاده کرد که این امر را از طریق مهار آزاد سازی سلول های خونی مغز استخوان انجام می دهد که مانع از پیشرفت التهاب و پیشرفت بیماری قلبی می شود.

RNA مداخله گر استراتژی است که می تواند با انتقال رشته های کوتاه RNA که ژن های خاصی را بلوک می کنند برای درمان انواع بیماری ها استفاده شود. تاکنون، بزرگ ترین مانع برای استفاده از این رویکرد، مشکل انتقال آن به جایگاه هدف در بدن است و زمانی که نانوذرات حامل RNA interference به جریان خون تزریق می شوند تمایل دارند که در کبد تجمع پیدا کنند که و بهمین دلیل رویکرد مناسبی برای درمان بیماری های کبدی است.

در این پژوهش جدید محققین این نانوذرات را به نحوی دستکاری کردند که قابلیت رسیدن به مغز استخوان را دارند. مغز استخوان جایگاه سلول های بنیادی خون ساز است و تحریک آن به کمک نانوذرات می تواند منجر به تولید و آزادسازی مقادیر بیشتری از سلول های بنیادی خون ساز برای پیوند سلول های بنیادی شود و اثرات سودمندی نیز برای بیماری های قلبی و سایر بیماری ها خواهد داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه