تاریخ انتشار: شنبه 09 فروردین 1393
نقش دو پروتئین در برنامه ریزی مجدد سلول های بالغ

  نقش دو پروتئین در برنامه ریزی مجدد سلول های بالغ

طبق نتایج مطالعات محققان امریکایی دو پروتئین که کنترل کننده مسیر انتخابی سلول ها برای تجزیه گلوکز می باشند، در تشکیل سلول ها ی بنیادی انسان نیز نقش کلیدی دارند. این یافته می تواند در پزشکی ترمیمی و درمان سرطان تاثیر گذار باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققان امریکایی توانسته اند با وارد کردن ژن های  چهار پروتئین ،سلول های بالغ انسانی را به مرحله ای شبیه سلول های بنیادی بازگزدانند. این تکنیک برنامه ریزی مجدد سلولی نامیده می شود. سلول های حاصل توانایی خاصی برای تبدیل شدن به هر نوع سلول را دارند. این توانایی pluripotency نام دارد. دانشمندان امیدوارند روزی بتوان از این سلول ها برای تولید بافت های جدید در بیماران  و یا  اندام ها ی آسیب دیده سود جست. در طول برنامه ریزی مجدد، سلول مسیر متابولیکی خود را برای تولید انرژی از گلوکز، خاموش می کند.  دراین مسیر به  حضوراکسیژن در میتوکندری نیاز دارد. در صورت نبودن اکسیژن سلول ها از مسیر دیگری(glycolytic) برای تولید انرژی استفاده می کنند. سلول های بنیادی جنینی و بافتی اغلب باید بتوانند در شرایط اکسیژن کم زنده بمانند. دربسیاری از موارد سلول های سرطانی از سلول های بنیادی تقلید می کنند و زمانی که سلول های طبیعی به سلول های سرطانی تبدیل می شوند مسیر تولید انرژی به صورتی تغییر می یابد تا اکسیژن کمی مورد نیاز باشد.
 محققان امریکایی در مطالعه جدیدی به بررسی عملکرد دو پروتئین به نام های HIF1α و HIF2α پرداخته اند. این دو پروتئین توانایی  تنظیم تعدادی ژن را دارند که باعث تغییر رفتار سلول در انتخاب مسیر تولید انرژی  می شوند. این گروه نشان داده اند که دو پروتئین مذکور برای برنامه ریزی مجدد سلول جهت تبدیل آن به سلول بنیادی نیز لازم اند و هر یک در مرحله ای ازاین فرایند نقش دارند. آن ها دریافته اند که HIF2α در تغییر مسیر متابولیکی نقش دارد و اگر همچنان فعال باقی بماند می تواند ازتولید سلول های بنیادی  بیشترجلوگیری کند. هر دوی این پروتئین ها در تبدیل سلول ها ی طبیعی به سلول های سرطانی نیز دارای نقش هستند. پژوهشگران می گویند شاید بتوان با بلوکه کردن HIF1α در مراحل اولیه سرطان در سلول های بدخیم و یا بلوکه کردن HIF2 در مراحل بعدی، از پیشرفت سرطان جلوگیری کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه