تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 دی 1399
نقش رو به تکامل پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) در جراحی پلاستیک

  نقش رو به تکامل پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) در جراحی پلاستیک

تیمار با پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) که شامل تزریق مقادیر اندک خون خود بیمار برای آزاد سازی فاکتورهای رشد مختلف از پلاکت ها است، در حال افزایش است و توجه محققین و سایر اقشار مردم را به خود جلب کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، انجمن جراحی پلاستیک آمریکا اعلام کرده است که استفاده از PRPطی چهار سال گذشته 25 درصد رشد داشته است. این افزایش توجه به این عامل را می توان به تبلیغاتی نیز ربط داد که بوسیله افراد مشهور برای نشان دادن مزایای درمانی و زیبایی این محصول ارائه شده است. به عقیده محققین نیز استفاده از  PRP می تواند منجر به فعال شدن فرایندهای طبیعی ترمیمی بدن فرد شود و بدین ترتیب شکل و عملکرد بافت را بهبود ببخشد. PRP دارای مشخصه هایی است که آن را به یک منبع جذاب برای استفاده در جراحی پلاستیک تبدیل کرده است: به راحتی و به ارزانی بوسیله سلول های خود بیمار تولید می شود و با خطر و عوارض جانبی اندکی همراه است. با این حال، استفاده از این فاکتور بویژه در مورد رویکردهای زیبایی، زمان بر است و نیازمند فرایندهای چند مرحله ای است.

پلاکت به عنوان نوی سلول خونی دخیل در فرایند لخته شدن، در زمان بروز یک آسیب به ناحیه زخم آمده و مانع از خونریزی بیشتر می شود. نشان داده شده است که پلاکت ها بیش از 30 فاکتور و پروتئین از نظر زیستی فعال را ترشح می کنند که در تشکیل عروق خونی جدید و رشد بافت دخیل هستند.

 در سال های اخیر مشخص شده است که استفاده از PRP رو به افزایش است و تنها در آمریکا در سال 2019، بیش از 130 هزار مورد استفاده از PRP برای جراحی های پلاستیک و زیبایی گزارش شده است. از جمله زمینه های کلیدی که از PRP به عنوان یک مکمل استفاده می کنند می توان به جراحی های جوان سازی پوست، رشد مجدد مو، درمان با لیزر و گرافت های چربی اشاره کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه