تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آبان 1396
نقش میکروRNAها در تنظیم قدرت حرکتی سلول های توموری

  نقش میکروRNAها در تنظیم قدرت حرکتی سلول های توموری

سلول های سرطانی قادر هستند که فرایند سلولی را مجددا فعال کنند که بخش ضروری از تکوین جنینی است. این به سلول های سرطانی اجازه می دهد که تومور اولیه را ترک کرده و به بافت ها و اندام های پیرامون متاستاز کنند. محققین دانشگاه بازل دیدگاه های مولکولی را در مورد چگونگی تنظیم این فرایند ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی تکوین جنینی، سلول های اپی تلیالی می توانند از کلاستر سلولی جدا شده، ویژگی های خاص سلولی شان را تعدیل کرده و به مناطقی از ساختارهای مطلوب مهاجرت کنند. این فرایند را گذار اپی تلیالی مزانشیمی(EMT) می نامند که قابل برگشت بوده و می تواند به صورت تبدیل شدن سلول های مزانشیمی به سلول های اپی تلیالی(MET) نیز صورت گیرد. این امر طی تکوین جنین به وفور تکرار می شود و راه را برای تشکیل اندام های مختلف در بدن هموار می کند. هر چند این فرایند طی جنین زایی بسیار طبیعی است، اما در متاستاز و مهاجرت سلول های توموری در بدن نیز نقش مهمی دارد. در نتیجه این برنامه سلولی توجه زیادی را در مطالعات توموری به خود جلب کرده است.

سلول های توموری قادر به فعال کردن مجدد برنامه EMT/MET هستند و در نتیجه ویژگی های سلول های بنیادی را کسب کرده و هم به درمان های استاندارد سرطانی و هم به درمان های تخصصی و پیشرفته پاسخ می دهند. در مطالعه ای که در دانشگاه بازل صورت گرفته است، محققین روی میکروRNAها فوکوس کرده اند که اثر قابل ملاحظه ای روی تنظیم ژن دارند. آن ها دریافتند که یک میکروRNAی تاکنون ناشناخته به نام miR-1199-5p، رفتار سلول های اپی تلیالی را القا می کند و منجر به بدخیمی سلول های توموری می شود و شرایطی را برای رشد یک تومور ثانویه ایجاد می کند. به طور خلاصه، miR-1199-5p سنتز پروتئینی خاص به نام فاکتور رونویسی Zeb1 که EMT/MET را فعال می کند، مهار می کند که این منجر به مهار شدن فرایند EMT‌می شود. فاکتور Zeb1 بیان miR-1199-5p را به صورت یک فیدبک منفی سرکوب می کند و به موجب آن دو مولکول یکدیگر را به صورت دو طرفه تنظیم می کنند.

رسیدن به دیدگاه های جدید در مورد شبکه های مولکولی برای تنظیم پلاستیسیتی EMT/MET اجازه تکوین استراتژی های جدید برای درمان سرطان سینه را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه