تاریخ انتشار: شنبه 15 آذر 1399
نقش یکی از اهداف p53 در بروز لنفوما و سرطان ریه

  نقش یکی از اهداف p53 در بروز لنفوما و سرطان ریه

پژوهشی پیش بالینی روی موش ها در ملبورن استرالیا نقش یکی از اهداف ژن p53 به نام Zmat3 در بروز لنفوما و سرطان ریه را نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نقش ژن p53 به عنوان یک محافظ ژنومی به خوبی شناخته شده است و این ژن از طریق ترمیم DNA از سلول های محافظت می کند و در صورتی که آسیب قابل ترمیم نباشد سلول ها را می کشد. بیش از نیمی از سرطان ها ناشی از جهش در ژن p53 هستند ولی نحوه عملکرد این ژن به خوبی شناخته نشده است. نکته مهم این است که p53 در ترکیب با سایر ژن ها عمل می کند و در نتیجه شناسایی اهداف این ژن برای مقابله با سرطان بسیار مهم است.

ژن Zmat3 یکی از اهداف شناخته شده ژن p53 است که بیش از 10 سال پیش شناخته شده است. در این مطالعه در ملبورن استرالیا، دکتر سادرلند و همکارانش Zmat3 را حذف کردند تا مسیر p53-Zmat3 را در مدل های موشی پیش بالینی لنفوما و سرطان ریه حاصل از جهش در p53 غیر فعال سازند. نتیجه بسیار جالب بود و آن ها دریافتند که برداشتن Zmat3 اثر کمی روی تکوین و شدت سرطان های بدخیم مذکور دارد، به عبارت دیگر به نظر می رسد که Zmat3 به تنهایی در بروز یا مهار سرطان های لنفوما و ریه نقش ندارد و ترکیبی از پروتئین ها در این امر دخیل هستند. مطالعه بیشتر و شناسایی نقش سایر پروتئین های هدف p53 می تواند زمینه را برای ایجاد رویکردهای درمانی برای سرطان های لنفوما و ریه هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه