تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 اسفند 1395
نقص سلول های بنیادی عصبی در سندرم مغز صاف

  نقص سلول های بنیادی عصبی در سندرم مغز صاف

محققین در دانشگاه های سان فرانسیسکو و وسترن ریورس، از ارگانوئیدهای مغزی برای شناسایی دلایل ریشه ای سندرم میلر-دیکر(MDS) استفاده کردند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی نادر است است که موجب بدریختی های مغزی جنینی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سندرم میلر-دیکر(MDS) به دلیل خذف بخشی از کروموزوم 17 انسانی رخ می دهد که حاوی ژن هایی است که برای تکوین عصبی مهم هستند. نتیجه ایجاد مغزی است که لایه خارجی یا نئوکورتکس آن ها به طور طبیعی تا می خورد شیار دار می شود تا مغز بیشتری را درون فضای محدود جمجمه جای دهد ، این باعث می شود که ظاهری صاف(lissencephaly) پیدا کند که کوچکتر از حالت طبیعی است. این بیماری با تشنج های شدید و ناتوانی های ذهنی همراه است و تعداد محدودی از کودکان مبتلا به این بیماری زنده می مانند.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه های سان فرانسیسکو و وسترن ریورس، سلول های پوستی بیماران مبتلا به MDS را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کردند، در گام بعد آن ها این سلول ها را به سلول های بنیادی عصبی تمایز دادند و با استفاده از سیستم های کشت سه بعدی آن ها را به ارگانوئیدهایی تبدیل کردند که قادر بودند نئوکورتکس های انسانی با یا بدون نقص های منجر به MDS را ایجاد کنند. مشاهده دقیق تکوین ارگانوئیدهای MDS در طول زمان نشان داد که بسیاری از سلول های بنیادی عصبی در مراحل اولیه تکوین می میرند و سایرین نیز نقص هایی را در حرکت سلولی و تقسیم سلولی نشان می دهند. این یافته ها می تواند توضیح دهد که چگونه ژنتیک MDS منجر به صافی مغزی یا lissencephaly می شود و دیدگاه های ارزشمندی را نیز در مورد تکوین طبیعی مغز ارائه می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه