تاریخ انتشار: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395
نیاز مراکز پیوند به سلول های بنیادی خون بندناف را تامین می کنیم
مدیر عامل بانک خون بندناف رویان

  نیاز مراکز پیوند به سلول های بنیادی خون بندناف را تامین می کنیم

مدیر عامل بانک خون بندناف رویان در بررسی عملکرد سال 94 و تبیین اهداف سال 95 گفت: تامین نیاز مراکز پیوند به سلول های بنیادی خون بندناف را با در اختیار گرفتن امکانات بانک عمومی خون بندناف رویان در اولویت قرار داده ایم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان تصریح کرد: در سال 94 شاخص ترین فعالیت ما، ارائه گزارش نهایی 15 پیوندی بود که طی سه سال گذشته، با کمک نمونه های موجود در بانک عمومی خون بندناف رویان و بانک خانوادگی خون بندناف مورد معالجه قرار گرفته بودند. 
وی تصریح کرد: براساس این گزارش، 3 پیوند از سلول های بنیادی خون بندناف به بیماران مبتلا به cp و برای کودکان زیر 5 سال انجام شد و  باب جدیدی برای فاز بعدی درمان گشایش یافت.
دکتر ضرابی خاطر نشان کرد: اولین پیوند اتولوگ (پیوند از خود بیمار به خودش) برای معالجه بیماری آنمی آپلاستیک در کشور نیز  برای یک کودک انجام گرفت که خوشبختانه منجر به نتیجه مثبت شد و حال عمومی بیمار مطلوب گزارش شده است. 
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه اولین پیوند دبل کورد ( استفاده از دو نمونه خون بندناف برای یک نفر) نیز در سال 94 با استفاده از نمونه های موجود در بانک خون بندناف رویان انجام شد اظهار داشت: این پیوند برای بیمار مبتلا به لوکمی که نمونه خون بندناف خواهرش در بانک خانوادگی خون بندناف رویان ذخیره شده بود بعلاوه یک نمونه منطبق از بانک خون بندناف عمومی شریعتی انجام شد و هم اکنون که بیش از شش ماه از زمان پیوند می گذرد، شرایط پیوند به گفته پزشک متخصص رضایت بخش است. 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه عضو کمیته پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی هستیم و ارتباط بسیار خوبی با این مرکز داریم ، امسال حدود 20 مورد درخواست جستجوی نمونه خون بندناف برای پیوند داشته ایم و بدنبال آنیم که نمونه های مناسب را با توجه به بانک HLA  این شرکت تهیه و در اختیار آنها قرار دهیم. 
به گفته دکتر ضرابی، با توجه به آنکه  امکانات بانک عمومی خون بندناف رویان نیز به زودی در اختیار شرکت بن یاخته ها قرار خواهد گرفت ، امکان  پیدا کردن نمونه هایی که مورد نیاز مراکز پیوند است افزایش می یابد.
ارتقای کمی و کیفی نمونه ها در سال 94 
دکترضرابی در ادامه گفت: در سال گذشته ار نظر کیفی در جمع آوری و ذخیره سازی نمونه ها ارتقای قابل توجهی داشتیم به نحوی که آمار فسخ قرارداد به زیر 15 درصد و میزان آلودگی به زیر 1 درصد رسید؛ در صورتی که آمار جهانی آلودگی، 3 تا 5 درصد را گزارش می کنند.
وی با بیان اینکه با آموزش مداوم کارشناسان خونگیر حجم نمونه ها افزایش پیدا کرده و تعداد نمونه های دو کیسه ای و سه کیسه ای به بیش از دو برابر رسیده است گفت:  خونگیری داخل رحمی که یکی از اقدامات مهم برای دریافت حجم بیشتر خون از نمونه است و به تبع آن از آلودگی هم کاسته می شود،  با همکاری پزشکان و اتاق های عمل میسر شد و با اینکه در نظر داشتیم در سال گذشته، 9 هزار نمونه ذخیره کنیم ، توانستیم  9500 نمونه ذخیره سازی کنیم.
تکمیل زنجیره دفاتر نمایندگی در سال 95
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در ادامه افزود: در  سال 94 دو دفتر نمایندگی در استان چهارمحال بختیاری و خراسان جنوبی راه اندازی کردیم و تعداد دفاتر به 25 مورد رسید و  راه اندازی دفاتر جدید در استان های فاقد نمایندگی مانند بوشهر ، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان از جمله  برنامه های  سال 95 این مرکز است و به این ترتیب زنجیره نمایندگی های ما در استان ها تکمیل می شود.
صرفه جویی در وقت مراجعین با راه اندازی ثبت نام الکترونیکی
دکتر ضرابی به راه اندازی سیستم اتوماسیون اشاره کرد و گفت: امکان ثبت نام اینترنتی نیز فراهم شده  که باعث صرفه جویی در وقت مراجعین می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه