تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 تیر 1399
هدف قرار دادن سلول های بنیادی: مسیری برای درمان لوکمیای با پیش آگهی ضعیف

  هدف قرار دادن سلول های بنیادی: مسیری برای درمان لوکمیای با پیش آگهی ضعیف

پژوهشگران مسیری جدید و بهتر را برای درمان لوکمیای حاد میلوئیدی(AML) با پیش آگهی ضعیف کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، لوکمیای حاد میلوئیدی(ALL)، شایع ترین سرطان در کودکان است که درمان آن بسیار مشکل بوده و اغلب به درمان های استاندارد موجود مقاومت نشان می دهد. دلیل مقاومت این سرطان به درمان را وجود سلول های بنیادی لوکمیایی مقاوم به درمان می دانند و به همین دلیل همواره به دنبال یافتن راهی برای هدف قرار دادن این سلول ها بوده اند.

در پژوهشی جدید، محققین سعی داشته اند توانایی سلول های بنیادی لوکمیایی برای خودنوزایی را مختل کنند و در این راستا از یک درمان آنتی بادی موسوم به (anti-RSPO3) برای ایجاد تداخل در برهمکنش بین مولکول های کلیدی دخیل فرایند خودنوزایی استفاده کرده اند. آن ها از یک مدل آزمایشگاهی بسیار تخصصی موشی برای لوکمیای میلوئید حاد استفاده کردند و دریافتند که استفاده از این آنتی بادی نه تنها موجب کاهش قابل توجه تعداد سلول های بنیادی لوکمیایی می شود بلکه رشد آن ها را نیز مهار می کند. به طور مهم تر، این آنتی بادی به سلول های بنیادی طبیعی آسیبی نمی رساند و در نتیجه کودکان مبتلا به این بیماری می توانند بعد از درمان، مجددا به خون سازی بپردازند.

محققین این مطالعه، استفاده از این آنتی بادی را جایگزینی بسیار موثر برای شیمی درمانی های قوی می دانند که با عوارض جانبی شدید و طولانی مدت همراه هستند. امید می رود که درمان های بالینی با استفاده از ایمنی درمانی به زودی شروع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه