تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1393
هدف قرار دادن منشاء متاستاز سرطان سینه به وسیله محققین سلول های بنیادی

  هدف قرار دادن منشاء متاستاز سرطان سینه به وسیله محققین سلول های بنیادی

محققین طی یک دوره تقریبا شش ماهه سلول های سرطانی گردش کننده در خون را در شرایط آزمایشگاهی کشت و تکثیر کردند. این فرایند آن ها را قادر می سازد جهش های جدید را شناسایی کرده و حساسیت های دارویی را ارزیابی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در جولای 2011، محققین گزارش دادند که چگونه موفق به جداسازی سلول های سرطان سینه ای شده اند که در جریان خون شش بیمار در گردش بودند. برخی از این سلول های سرطانی کشنده به نوعی منشا یا اصطلاحا" دانه" فرایند متاستاز محسوب می شوند که مهاجرت کرده و در اندام های حیاتی مانند ریه، استخوان کبد و مغز ایجاد تومور ثانویه می کنند.

طی یک دوره  تقریبا شش ماهه محققین این سلول های سرطانی بسیار کم را در شرایط آزمایشگاهی کشت و تکثیر کردند. این  فرایند آن ها را قادر می سازد جهش های جدید را شناسایی کرده و حساسیت های دارویی را ارزیابی کنند.

این تکنیک کامل به پزشکان اجازه می دهد از این سلول های سرطانی جداسازی شده از بیماران، برای مونیتور کردن میزان پیشرفت بیماری ، داروهای پیش تست و طراحی درمان مورد نیاز استفاده کنند.

در شش بیمار سرطان سینه ای مثبت برای گیرنده استروژن در این مطالعه، محققین موتاسیون های جدیدی را در ژن گیرنده استروژن(ESR1)، ژن PIK3CA و ژن گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاستی(FGFR2) مشاهده کردند.

سپس این محققین از یک یا ترکیبی از چندین داروی ضد سرطانی برای هدف قرار دادن سلول های توموری و تشخیص این که کدامیک مفیدتر است استفاده کردند. به نظر می رسد داروی Ganetspib که آن را STA-9090 نیز می نامند برای کشتن سلول های سرطانی جهش یافته برای ESR1 مناسب باشند.

متاستاز علت اصلی مرگ های مبوط به سرطان است. با درک بیولوژی هر نوع از سرطان ها، می توان درمان های دارویی هدفمندی را برای آهسته کردن یا متوقف کردن این بیماری ها ایجاد کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه