تاریخ انتشار: یکشنبه 07 دی 1399
وجود سلول های بنیادی خون ساز در پرده مننژ مغزی

  وجود سلول های بنیادی خون ساز در پرده مننژ مغزی

در حالی که خون سازی به طور معمول در مغز استخوان صورت می گیرد، سلول های بنیادی و پیش ساز به طور منظم این نیچ یا ریز محیط را ترک کرده و از طریق خون در سراسر بدن به گردش در آمده و به طور فعال در بخشی از پاسخ های ایمنی مشارکت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، یکی از نکات جالب در زمینه خون سازی این است که سلول های شبه پیش ساز خون ساز  در بافت مغزی هموژنیزه شده و بدست آمده از موش ها نیز مشاهده شده اند و این در حالی است که ذات، منشا و جایگاه این سلول ها به خوبی مشخص نشده است.

در مطالعه ای جدید دکتر استفانی کورتن و همکارانش در دانشگاه فردریک-ویلهم بن آلمان گزارش کرده اند که این سلول ها بر خلاف پارانشیم مغزی در سد لپتومننژی مغز وجود دارند. مجموع دو لایه زیرین پرده مننژ مغزی موسوم به نرم شامه و عنکبوتیه را لپتومننژ می نامند و به نظر می رسد که پیش سازهای سلولی مشتق از مغز استخوان در این ناحیه به نوعی به گشت زنی می پردازند. با توجه به نقش شناخته شده این دست سلول ها در ایمنی، کورتن و همکارانش امیدوار هستند که یافته های آن ها بتوانند دیدگاه های جدیدی را برای انجام تحقیقات در زمینه نوروایمنولوژی ارائه کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه