تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان 1396
ویتامین D ممکن است به تسریع بهبود سوختگی کمک کند

  ویتامین D ممکن است به تسریع بهبود سوختگی کمک کند

بیماران مبتلا به سوختگی های شدید که سطح ویتامین D بالاتری دارند در مقایسه با سایرین به طور موفقیت آمیزتری بهبود می یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، گزارشی اخیرا درکنفرانس سالیانه اندوکرینولوژی در Harrogate ارائه شده است که برای اولین بار نقش ویتامین D در ریکاوری آسیب ناشی از سوختگی را بررسی کرده و نشان می دهد که مکمل ویتامین D می تواند درمانی ساده و مقرون به صرفه برای تقویت ترمیم سوختگی باشد.

برخلاف پیشرفت های زیادی که طی یک دهه گذشته در درمان سوختگی صورت گرفته است اما هنوز هم بسیاری از بیماران توانایی ریکاوری کمی دارند. مشکلاتی که برای این افراد وجود دارد از تاخیر در بهبود زخم تا عفونت را شامل می شود. نشان داده شده است که ویتامین D دارای اثرات ضد باکتریایی است و می تواند در مبارزه با عفونت کمک کند و بنابراین به بهبود زخم در بیماران دچار سوختگی شده کمک کننده باشد.

به منظور بررسی نقش ویتامین D در ریکاوری آسیب های سوختگی، دکتر خالد الطراح و همکارانش در بیرمنگام میزان ریکاوری را طی یک دوره یک ساله در بیماران مبتلا به سوختگی شدید با توجه به سطح ویتامین D آن ها ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که بیماران دارای سطح بالای ویتامین D پیش آگهی بهتری دارند که منجر به بهبود بهتر سوختگی می شود و مشکلات کمتری نیز برای آن ها پیش می آید. از طرفی داده ها نشان می دهد در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند تمایل به کم شدن سطح ویتامین D وجود دارد. این داده ها نشان می دهد که استفاده از مکمل ویتامین D بلافاصله بعد از سوختگی می تواند مزایای درمانی زیادی از جمله افزایش فعالیت ضد میکروبی و جلوگیری از عفونت و بهبود فرایند ترمیم زخم داشته باشد. از دست دادن ویتامین D بلافاصله بعد از سوختگی ها می تواند منجر به بدتر شدن شرایط بیمار، افزایش خطر عفونت و مرگ بیمار به دلیل به تاخیر افتادن فرایند بهبودی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه