تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آبان 1396
ویروس زیکا مغز درحال تکوین را با میکروگلیاهای آلوده به ویروس آلوده می کند

  ویروس زیکا مغز درحال تکوین را با میکروگلیاهای آلوده به ویروس آلوده می کند

محققین دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محققین برزیلی گزارش کرده اند که ویروس زیکا بوسیله سلول های آلوده شده از مادر به جنین منتقل می شود و این سلول های آلوده شده بعد به اولین خط دفاعی مغز در برابر پاتوژن های بیماری زا و مهاجم تبدیل می شوند. دکتر موتری و همکارانش در این دانشگاه فلسفه وجود این سلول های آلوده را مانند داستان اسب تروی می دانند!
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی جنین زایی، مراحل اولیه تکوین پری ناتال، سلول هایی موسوم به میکروگلیا در کیسه زرده شکل می گیرند و سپس به سراسر سیستم عصبی مرکزی(CNS) نوزاد در حال تکوین پراکنده می شوند. در مغز، این میکروگلیاها تبدیل ماکروفاژهای مغزی می شوند که کارشان پاک سازی پلاک ها، سلول های آسیب دیده و عوامل بیماری زا است. یافته های مطالعه ای جدید در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که ویروس زیکا می تواند این میکروگلیاهای اولیه را آلوده کرده و در نتیجه این سلول ها کل مغز را آلوده کرده و ویروس را به سایر سلول های مغزی نیز منتقل می کنند و منجر به آسیب های عصبی مخرب می شوند.

با توجه به زمان انتقال، دکتر موتری و همکارانش در این دانشگاه، از میکروگلیاها تحت عنوان اسب تروی یاد می کنند که ویروس را طی تهاجم به مغز منتقل می کنند. برای تست این فرضیه، آن ها از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی برای ایجاد میکروگلیاها و سلول های پیش ساز عصبی مغزی(NPCs) استفاده کردند. سپس یک سیستم هم کشتی را ایجاد کردند که برهمکنش بین دو نوع سلول را در شرایط آزمایشگاه و زمان قرار گرفتن در معرض ویروس زیکا شبیه سازی می کند. شواهد نشان داد که سلول های میکروگلیایی NPCهای آلوده به ویروس را می بلعند ولی زمانی که میکروگلیاهای آلوده به ویروس در کنار NPCهای سالم قرار می گیرند، ویروس را به آن ها منتقل می کنند. این مشاهدات نشان می دهد که میکروگلیاها مظنون اول انتقال ویروس زیکا به سیستم عصبی مرکزی طی دوران تکوین عصبی پری ناتال هستند.

مطالعات دارویی نیز نشان داد که داروی Sofosbuvir که در بازار تحت عنوان Sovaldi برای درمان هپاتیت C به فروش می رسد می تواند عفونت ویروسی NPCها را در هم کشتی با میکروگلیاهای آلوده محدود کند. این دارو مرگ سلولی را به طور قابل ملاحظه ای در NPCها کاهش می دهد و از میزان ویروس درون آن ها نیز می کاهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه