تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آذر 1397
ویروس زیکا هویت سلول های ایمنی را از آن ها می گیرد

  ویروس زیکا هویت سلول های ایمنی را از آن ها می گیرد

ماکروفاژها سلول های ایمنی ای هستند که گمان می رود بدن را ازعفونت های ویروسی و باکتریایی حفظ می نمایند. ویروس زیکا بر روی این سلول ها اثر می گذارد. محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو چگونگی خاموش نمودن ژن های سلول های ایمنی ماکروفاژی بوسیله ی ویروس زیکا را بررسی نمودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ویروس زیکا در خانم های باردار می تواند مانع از رشد مغز شود و منجر به تولد کودکی با سر کوچک و غیرطبیعی می شود. به این بیماری میکروسفالی می گویند. سلول های مغزی بزرگسالان نیز ممکن است به این ویروس حساس شوند. محققان دریافته اند ویروس زیکا می تواند تعدادی از انواع سلول های مغزی را تخریب نماید اما چگونگی این روند هنوز مشخص نمی باشد. اما از بین رفتن ژن های عمومی رونویسی که در ماکروفاژها دیده می شود می تواند برای تبدیل یک سلول بنیادی به سلول عصبی جدید حیاتی باشد. محققان در این مطالعه با استفاده از روشی ویروس زیکا را به داخل سلول های زنده ی ماکروفاژی انسان فرستاده اند تا بتوانند مراحل عفونی شدن و درمان آن را بررسی نمایند. در گذشته بسیاری از مطالعات ویروسی در محیط آزمایشگاه آزمایشگاه و درون ظرف پتری انجام می شد که  حاوی مخلوطی از سلول های عفونی و غیر عفونی بود در نتیجه امکان بررسی هر دو نوع سلول فراهم می گردید و اگر هدف محقق بررسی سلول های عفونی بود، فقط بر روی سلول های عفونی متمرکز می شد. برای دانستن تفاوت میان سلول های عفونی شده و عفونی نشده یا به عبارتی دیگر ژن هایی که طی این فرآیند خاموش و یا روشن می شوند باید سلول های عفونی و غیرعفونی را در محیطی یکسان با یکدیگر مقایسه نمود. آن چه عجیب به نظر می رسید وجود سلول های عفونی شده و عفونی نشده در یک محیط یکسان اما پاسخی کاملا متفاوت است. اما امروزه مشخص شده است تفاوت در پاسخ سلول های ایمنی کاملا به ویروس بستگی دارد نه محیطی که سلول های ایمنی با آن مواجه شده اند. با توجه به این علائم مشخص گردیده است ویروس زیکا با استفاده از روش خاصی بیان ژن ها را در این سلول ها کاهش می دهد. در این روش ویروس به صورت مشخص هزاران ژن ماکروفاژی که بوسیله ی اینترفرون تحریک می شوند را مهار می نماید. اینترفرون ها پروتئین هایی می باشند که توسط ویروس ساخته شده و باعث تحریک سیستم ایمنی می گردند. این اتفاق به دلیل هدف قرار گرفتن RNA Pol II  (قسمت مهمی که در ماشین رونویسی نقش اصلی را ایفا می نماید) به وقوع می پیوندد. از بین رفتن RNA Pol II باعث اختلال در عملکرد ماکروفاژها و کاهش توان شناسایی آن ها می شود. در مجموع این رویکردها به ویروس زیکا اجازه می دهد که مانع از تولید ژن هایی شود که در دفاع ضدویروسی نقش دارند.

محققان حاضر در این مطالعه در پی یافتن تکنیک جداسازی جدیدی برای سلول های آلوده به سایر ویروس ها می باشند. آن ها همچنین قصد دارند سایر سلول ها مانند سلول های بنیادی عصبی را با ویروس زیکا آلوده سازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه