تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آذر 1399
ویروس کرونا چگونه به مغز می رسد؟

  ویروس کرونا چگونه به مغز می رسد؟

با استفاده از نمونه های بافتی گرفته شده بعد از مرگ، تیمی از محققین در دانشگاه برلین به مطالعه مکانیسم هایی پرداخته اند که به موجب آن ها ویروس کرونا(SARS-CoV-2) می تواند به مغز بیماران مبتلا به COVID-19 برسد و هم چنین نحوه پاسخ دهی سیستم ایمنی مغز به این ویروس را بررسی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در ماه های اخیر به خوبی مشخص شده است که COVID-19 تنها یک بیماری تنفسی نیست و علاوه بر ریه ها می تواند سیستم قلبی عروقی، گوارشی و عصبی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این میان بیماران علایم عصبی مانند از دست رفتن یا تغییر در حس بویایی و چشایی، سردرد، خستگی، سرگیجه و تهوع را تجربه می کنند و برخی نیز دچار سکته یا مشکلات شدیدتر می شوند. اما در پژوهشی جدید دکتر هلنا ردبروک و همکارانش به بررسی نحوه ورود ویروس به سیستم عصبی و نحوه پاسخ دهی سیستم ایمنی به ویروس پرداختند.

آن ها حضور RNA و پروتئین مربوط به ویروس کرونا را در نواحی از نظر آناتومیکی مجزایی از نازوفارینکس و مغز نشان داده اند. علاوه بر این؛ آن ها تغییر مورفولوژیک مربوط به عفونت مانند انفارکته ترومبئومبولیک ایسکمی را در سیستم عصبی مرکزی نشان داده اند که دال بر گرایش ویروس به سمت سیستم عصبی است. به عقیده ردبروک و همکارانش ویروس کرونا می تواند با عبور کردن از سطح مواجه عصبی-موکوسی در موکوس بویایی خود را به سیستم عصبی برساند و موکوس بویایی و بافت اندوتلیالی و عصبی که شامل پایانه های عصبی بویایی و حسی است را تحت تاثیر قرار دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه