تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 دی 1399
پاشنه آشیل سلول های بنیادی سرطانی

  پاشنه آشیل سلول های بنیادی سرطانی

با بکار گیری کولونوسکوپی تشخیص اولیه سرطان کولون راحت تر شده است و در نتیجه نرخ اشکال پیشرفته این بیماری نیز سال به سال در حال کاهش است؛ زیرا با شناسایی بافت های پیش سرطانی می توان خیلی سریع آن ها را برداشت. در حالی که نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافته است اما کماکان جزء یکی از کشنده ترین سرطان ها محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تومورهای کولونی رشد آهسته ای دارند و تنها زمانی قابل تشخیص هستند و نمود بالینی پیدا می کنند که در مراحل پیشرفته قرار داشته باشند و در نتیجه به دلیل تشخیص دیر هنگام می توانند موجب مرگ شوند. گزینه های درمانی اندکی برای این بیماری وجود دارد و حتی بعد از شیمی درمانی نیز امکان عود مجدد بیماری وجود دارد.

یکی از دلایل مهم عود مجدد سرطان کولون و هم چنین مقاومت آن به درمان وجود سلول های بنیادی سرطانی است. در مطالعه جدیدی که بوسیله پروفسور والتر بریخمیر و همکارانش در آلمان صورت گرفته است آن ها پروتئینی به نام Mll1 را شناسایی کرده اند که ژن های سلولو های بنیادی را در موش و در سلول های سرطان کولون انسانی تنظیم می کند. مطالعات جانوری نشان داد که در عدم حضور Mll1، هیچ توموری شکل نمی گیرد. در کشت سلول های سرطان کولون انسانی نیز مهار این پروتئین موجب شد که سلول ها رفتار کمتر تهاجمی داشته باشند.

به عقیده محققین Mll1 می تواند هدف درمانی مناسبی برای درمان سرطان کولون باشد و به نوعی پاشنه آشیل سلول های بنیادی سرطان کولون انسانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه