تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1399
پتانسیل SARS-CoV-2 در آلوده کردن ارگانوئیدهای مغزی

  پتانسیل SARS-CoV-2 در آلوده کردن ارگانوئیدهای مغزی

محققین دانشگاه شنزن چین نشان داده اند که ویروس SARS-CoV-2 می تواند سلول های پیش ساز انسانی و ارگانوئیدهای مغزی را آلوده کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ویروس SARS-CoV-2 عامل بیماری کرونا است که به یک پاندمی جهانی تبدیل شده است و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. این کروناویروس جدید بدوا موجب بیماری های تنفسی می شود که تظاهرات بالینی آن شبیه SARS است. با این حال، علایم عصبی مانند سردرد، سرگیجه، سردرگمی، تشنج و انسفالوپاتی نیز در بیماری کرونا یا COVID-19 به وفور گزارش شده است.

در تلاش برای نشان دادن نحوه آلوده شدن سیستم عصبی به SARS-CoV-2 و اثر این ویروس روی سیستم عصبی محققین در دانشگاه شنزن چین به ارزیابی اثر این ویروس روی سلول های پیش ساز عصبی؛ نوروسفیرها و ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی پرداختند، این در حالی است که هیچ شواهد آزمایشگاهی مستقیمی در مورد عفونت SARS-CoV-2 در سیستم عصبی مرکزی انسان وجود ندارد.

نتایج نشان داد که سلول های پیش ساز عصبی به SARS-CoV-2 نفوذپذیر هستند اما به آن آلوده نمی شوند. اما بیان پروتئین بالای ویروسی و ذرات ویروس در نوروسفیرها و ارگانوئیدهای مغزی آلوده به SARS-CoV-2 مشاهده شد که نشان دهنده این است که SARS-CoV-2 می تواند قویا مغز انسان را آلوده کند. به نظر می رسد که عوارض مواجه کوتاه مدت و طولانی مدت SARS-CoV-2 روی سیستم عصبی مرکزی باید به دقت مونیتور شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه