تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اسفند 1390
پروتئین جنینی فعال در رشد سرطان پستان شناسایی شد

  پروتئین جنینی فعال در رشد سرطان پستان شناسایی شد

محققان دریافتند سلول های توموری بیماران مبتلا به سرطان پستان اغلب گیرنده تیروزین کینازی مانند ROR1 را بیان می کنند و مهاربیان ROR1 سبب اختلال در رشد و بقای سلول های سرطانی پستان انسان می شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، پروتئین جدیدی را که تنها توسط سلول های سرطانی پستان- اما نه بافت بالغ طبیعی -  بیان می شود را شناسایی کردند که می تواند هدف جدیدی برای آینده داروهای ضد سرطان و درمان آن باشد.
این دانشمندان به رهبری Thomas J. Kipps ، دریافتند که سلول های توموری بیماران مبتلا به سرطان پستان اغلب گیرنده تیروزین کینازی مانند  ROR1 را بیان می کنند و مهاربیان ROR1 سبب اختلال در رشد و بقای سلول های سرطانی پستان انسان می شود. این یافته ها در مجله  PLoS One  منتشر شده است.
ROR1 برای اولین بار در اوایل سال  1990 شناخته شد ولی سلول هدف آن ناشناخته بود. مطالعات بعدی نشان داد که ROR1 در سطوح بالایی در طول جنین زایی در مرحله ایجاد عضله جنینی و بافت اسکلتی بیان می شود، اما در مراحل بعدی تکوین جنین بیان این پروتئین خاموش می شود. سلول ها و  بافت های طبیعی بزرگسالان معمولا ROR1 را بیان نمی کنند.
اما سلول های سرطان متفاوت هستند.
Kipps گفت: "سلول های سرطانی تمایل به بدست آوردن ویژگی های سلول های کمترتمایزیافته را دارند، آنها اغلب ویژگی های سلول های جنینی را کسب می کنند.
این کشف که ROR1 در سرطان پستان فعال است امید ها را به درمان آن افزایش داده است. زیرا هنگامی که این پروتئین در سلول های سرطانی پستان انسان مهار شد، سلول های سرطانی نرخ رشد آهسته تری را در آزمایشگاه و در مطالعات حیوانی نشان دادند.
محققان گزارش کردند که سطح بیان ROR1 با شدت برخی از انواع سرطان های پستان مرتبط است. بیان بالای ROR1 موجب بروزسرطان تهاجمی ترمی شود. این نشان می دهد ROR1 می تواند هدف خوبی برای درمان انواع سرطان های پستان تهاجمی باشد، که در حال حاضر می تواند توسط آنتی بادی های مونوکلونال مورد هدف قرارگیرد.
همچنین کشف نقش ROR1 درهردو سرطان خون و پستان نشان می دهد که ممکن است عملکرد مشابهی را در دیگر اشکال سرطان داشته باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه