تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مهر 1399
پروتئین های مشتق از عقرب برای انتقال داروهای آرتریت به مفاصل

  پروتئین های مشتق از عقرب برای انتقال داروهای آرتریت به مفاصل

میلیون ها آمریکایی با درد و محدودیت های جسمی مربوط به آرتریت و سایر بیماری های التهابی زندگی می کنند. علی رغم اینکه استروئیدها و داروهای دیگر می توانند این درد را تسکین دهند، اما می توانند با عوارض جانبی جدی همراه شوند. مطالعۀ جدیدی در نشریه علمی Science به چاپ رسیده است که نشان می دهد یک پروتئین کوچک مشتق شده از عقرب می تواند به مهار مضرات استروئیدها کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان فرد هوچینسون، پروتئین کوچکی را در سم عقرب تشخیص داده اند که به سرعت در غضروف مفصل تجمع پیدا می کند. آنها این پروتئین های کوچک را به استروئیدها متصل کرده اند تا التهاب را در موش های مبتلا به آرتریت معکوس کنند. این محققان دریافتند که با تغلیظ این داروها در مفاصل، به طور بالقوه ای سمی شدن استروئیدها در بدن و خطرات عفونت ناشی از درمان استروئیدی کاهش می یابد. برای مبتلایان به آرتریت چند مفصلی ، عوارض جانبی کنترل بیماری به وسیله استروئیدها می تواند به همان اندازه بدتر از خود بیماری باشد. استروئیدها تمایل دارند به هرجای بدن بروند به جز جایی که به آنها بیشتر مورد نیاز است. در حالی که این رویکرد چند سال از بیماران انسانی فاصله دارد ، اما نتایج این آزمایش امیدوار کننده است.

بیش از یک دهه پیش ، اولسون و همکارانش در فرد هوچینسون یک مینی پروتئین را در زهر عقرب deathstalker کشف کردند که می تواند به سلولهای سرطانی بچسبد. وی در سال 2010 شرکتی بنام Blaze Bioscience را تأسیس کرد تا بتواند رنگی آزمایشگاهی موسوم به  Tumor Paint BLZ-100 و ساخته شده از یک نسخه خاص و درخشان پروتئین هدفمند deathstalker را تولید کند. اکنون این روش به عنوان ابزاری برای جراحان مورد آزمایش قرار گرفته است تا دقیقاً تومورهای مغزی را که به سختی دیده می شوند ، روشن کنند. پس از کشف این آزمایش، اولسون برای کشف داروهای بالقوه دیگری موجود در طبیعت کوشید.

طی چند سال گذشته اولسون و همکارانش پپتیدهای مختلفی را از عقرب ها و عنکبوت ها استخراج کرده اند و بدنبال یافتن پپتیدهایی بوده اند که قابلیت عبور از سد خونی مغزی را داشته باشند و پس از مشاهده تجمع و ماندگاری یکی از این پپتیدها که از قضا میل زیادی برای اتصال به استروئیدها داشت در غضروف، سعی کردند از این ویژگی برای درمان آرتریت استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه