تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1396
پوست جدید برای کودک مبتلا به یک بیماری نادر بوسیله ژن درمانی

  پوست جدید برای کودک مبتلا به یک بیماری نادر بوسیله ژن درمانی

دو سال قبل بود که محققین با استفاده از ژن درمانی، توانستند پوست کاملا جدیدی را برای یک پسربچه مبتلا به یک بیماری پوستی مخرب تولید کنند. اینک آن ها گزارش کرده اند که این پسربچه به خوبی زندگی می کند، مدرسه می رود و فوتبال بازی می کند و نیاز به مصر ف هیچ دارویی ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کودک زمانی که 7 ساله بود، در ژوئن 2015 به دلیل تاول های پوستی شدید روی اندام های حرکتی، پشت و سایر نقاط بدنش در بیمارستان بستری شد. چیزی طول نکشید که او حدود 60 درصد پوستش را از دست داد و حتی مدتی به کما رفت. محققین در دانشگاه روهر بوخوم سعی کردند که با همکاری پزشکان و با کمک گرفتن از پوست پدرش شرایط وی را بهبود ببخشند اما موفق نبودند.  به دنبال یافتن یک راه حل، دکتر دلوکا و همکارانش به فکر استفاده از ژن درمانی افتادند. آن ها پیش از این توانسته بودند در موردی تقریبا مشابه با استفاده از ژن درمانی قطعات کوچک پوست را تولید کنند.

این کودک مبتلا به یک بیماری پوستی لاعلاج به نام اپیدرموزیس بولوزا بود که ناشی از موتاسیون های ژنتیکی است. بیماران مبتلا به این بیماری فاقد یک پروتئین حیاتی هستند که لایه خارجی پوست(اپی درم) را به لایه داخلی(درم) می چسباند و این منجر به شکننده شدن پوست و ایجاد تاول های دائمی می شود.

برای ترمیم پوست، محققین تکه از بخش سالم پوست وی را برداشته و در آزمایشگاه ورژن سالمی از ژن معیوب را به سلول های پوستی وی اضافه کردند. آن ها توانستند صفحاتی از پوست کودک به اندازه سه فوت مربع را تولید کنند. این پوست رشد یافته در آزمایشگاه طی سه عمل جراحی به کودک پیوند شد و در نهایت حدود 80 درصد پوست وی را پوشاند. ده روز بعد، پوست جدید شروع به رشد کرد و بعد از هشت ماه تقریبا تمام بدن را پوشاند. اینک بعد از دو سال این کودک به زندگی عادی برگشته است و می تواند بسیاری از فعالیت های روزمره و بدنی را همانند افراد عادی انجام دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه