تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اسفند 1390
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس روش جديدي براي تعيين توالي رشته‌هاي DNA ارائه كردند

  پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس روش جديدي براي تعيين توالي رشته‌هاي DNA ارائه كردند

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس يک روش جديد محاسباتي، ساده‌تر و کارآمدتر بر پايه نظريه گراف براي تعيين توالي رشته‌هاي DNA با نانوحفره‌ها ارائه کردند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  ايسنا، نفيسه السادات جعفرزاده، كارشناس ارشد رياضي محض دانشگاه تربيت مدرس و مجري يك طرح تحقيقاتي كه آن را با راهنمايي دکتر علي ايرانمنش ارائه كرده، گفت: در اين پژوهش، ابتدا به مطالعه درباره گراف‌هاي برچسب دار DNA و ويژگي‌هاي آن پرداختيم.

وي افزود: در ادامه پژوهش درباره گراف DNA که حالت خاصي از گراف‌هاي بر چسب دار DNA است، بحث کرده و با استفاده از مفهوم اين گراف، يک روش جديد محاسباتي بر پايه نظريه گراف براي تعيين توالي رشته‌هاي DNA با نانوحفره‌ها ارائه شد.


جعفرزاده در خصوص ويژگي‌هاي روش جديد ارائه شده در اين پژوهش گفت: در مقايسه با روش‌هاي ارائه شده به وسيله ساير نويسندگان، روش ما از اين رو که مستقل از طول اليگنوکلئوتيدها (k) است، ساده‌تر و کارآمدتر است.


پژوهشگر دانشگاه تربيت مدرس همچنين اظهار كرد: در ادامه براي مشخص‌سازي رشته‌هاي DNA، به وسيله بعضي از عناصر نظريه گراف و توصيف‌گرهاي رياضي، يک نمايش جديد گرافي و عددي براي آناليز کردن رشته‌هاي DNA بر اساس کدون‌ها ارائه شد. سودمندي روش ما به وسيله يک محک براي تشابه بين يک ژن انساني و هشت نوع ژن ديگر شرح داده شد.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه