تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 اسفند 1399
پیام رسانی TGFβ و تنوع در لوکمیای میلوئید حاد

  پیام رسانی TGFβ و تنوع در لوکمیای میلوئید حاد

ناهمگونی سلول های بنیادی لوکمیایی(LSCs) در مقاومت این سلول ها به شیمی درمانی بسیار موثر است و برای ریشه کن کردن این سلول ها، درک مکانیسم های دخیل در این ناهمگونی بسیار مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در مطالعه ای جدید، محققین سعی داشته اند که سیگنال ها یا فاکتورهای مسئول در ناهمگونی و تنوع سلول های بنیادی لوکمیایی در لوکمیای میلوئید حاد( AML) انسانی را شناسایی کنند. در این راستا مونیتور کردن سطح بیان مولکول چسبندگی انتخاب گر سطح اندوتلیالی(ESAM) به عنوان یک مارکر مربوط به سلول های بنیادی خون ساز برای تشخیص انعطاف پذیری سلول های لوکمیای میلوئید حاد مفید بود. در حالی که سلول های بنیادی /پیس ساز سالم خون ساز انسانی مارکر ESAM را شدیدا بیان می کنند، بیان این مارکر در سلول های بنیادی لوکمیایی بسیار متغیر بود. بررسی ها نشان داد که بیان این مارکر در سلول ها وابستگی شدیدی به فعالیت پیام رسانی TGFβ در سلول های بنیادی لوکمیایی دارد. سلول های بنیادی لوکمیایی TGFβ را ترشح می کنند و همین ترشح می تواند موجب فعال شدن بیشتر این ترشح در سلول ها و القای یک تنوع فنوتیپی در این سلول ها باشد.

بررسی های این مطالعه نشان داده است که مهار مسیر TGFβ می تواند نه تنها ناهمگونی سلول های بنیادی لوکمیایی را مهار کند بلکه از تکثیر آن ها نیز ممانعت کند. به همین دلیل فعال شدن خودبخودی پیام رسانی TGFβ را می توان دلیل ناهمگونی سلول های بنیادی لوکمیایی دانست و همین امر آن را هدف مناسبی برای تولید درمان ها و داروهای هدفمند برای سرکوب لوکمیا معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه