تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399
پیری و رژیم غذایی، منجر به تغییرات پروتئومی در اپی تلیوم روده می شوند

  پیری و رژیم غذایی، منجر به تغییرات پروتئومی در اپی تلیوم روده می شوند

روده کوچک یکی از مهم ترین بخش های بدن در مواجه با محیط است و علاوه بر این که مسئول بازجذب مواد غذایی است سدی بالقوه را در برابر عوامل محیطی به طور بالقوه مضر ایجاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی پیری، تغییرات در اپی تلیوم روده منجر به بازجذب نامناسب مواد غذایی و اختلال در عملکرد سدی روده می شود و همین امر احتمال بروز بیماری را افزایش می دهد. دلایل این تغییرات به خوبی مشخص نیست اما تیمی از محققین در انستیتو پیری لایبنیز در ین آلمان به بررسی اثرات پیری و رژیم غذایی اپی تلیوم روده ای در مدل های موشی جوان و پیر کرده است. آن ها برخی از اثرات مختص ناحیه را روی پروتئوم و اختلالات مرتبط با پیری در سازش پذیری به مواد غذایی در دسترس نشان داده اند. آن ها به مقایسه پرتئوم کریپت ها یا غارهای روده ای موش ها در نواحی مختلف روده آن ها کردند و مشاهده کردند که پیری ایمنی اپی تلیالی، متابولیسم و تکثیر سلولی را تحت تاثیر قرار می دهد و با تغییراتی در ترکیبات سلولی نواحی مختلف اپی تلیوم همراه است.

در بخشی از این مطالعه محققین نشان داده اند که دوره های کوتاه مدت محرومیت غذایی و در ادامه تغذیه مجدد موش ها موجب احیای اپی تلیوم آن ها از طریق افزایش و پیشبرد تمایز سلول های بنیادی به سمت رده های ترشحی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه