تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1393
پیشرفت در تحقیقات سرطان تخمدان با تشخیص بیومارکری برای سلول های بنیادی اپی تلیالی تخمدان

  پیشرفت در تحقیقات سرطان تخمدان با تشخیص بیومارکری برای سلول های بنیادی اپی تلیالی تخمدان

محققین سرنخ های جدیدی را برای تشخیص اولیه و درمان اختصاصی سرطان تخمدان کشف کرده اند. این سرطان یکی از صعب العلاج ترین سرطان ها به دلیل عدم علایم تشخیصی اولیه و منحصر به فرد است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سرطان تخمدان به دلیل این که فقط در مراحل انتهایی آن قابل تشخیص است، با مشکلات متعددی برای درمان روبرو است و همین مطلب میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. محققین IMB با موفقیت بیومارکری را برای سلول های بنیادی تخمدان شناسایی کرده اند که ممکن است به آن ها اجازه تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان و در نتیجه درمان آن در مراحل اولیه را بدهد.

این محققین مولکولی به نام Lgr5 را  در مجموعه ای از سلول های اپی تلیوم سطحی شناسایی کرده اند. در واقع آن ها جمعیتی از سلول های بنیادی اپی تلیالی را در تخمدان شناسایی کرده اند که مولکول Lgr5 را تولید می کنند و تکوین تخمدان را کنترل می کنند. با استفاده از مولکول Lgr5 به عنوان بیومارکری برای سلول های بنیادی تخمدان، سرطان تخمدان می تواند در مراحل ابتدایی تر شناسایی شود و درمان های موثرتری صورت گیرد.

از طرف دیگر به کاربردن آنالیزهای بیوانفورماتیکی روی اطلاعات عظیم ژنومیک سرطان، محققین قادر به شناسایی ژن هایی شده اند که وضعیت جهش های آن ها می تواند برای تشخیص زودهنگام تکوین درمان های اختصاصی برای کارسینومای تخمدانی با درجه بالا استفاده شود. ژن Checkpoint Kinase 2(CHEK2) به عنوان یک مارکر تشخیصی موثر برای بقای بیماران شناسایی شده بود. بیماران کارسینومای تخمدانی با درجه بالا، با موتاسیون در این ژن ظرف پنج سال بعد از شناسایی برای این بیماری می میرند که به این دلیل است که موتاسیون در CHEK2 منجر به پاسخ ضعیف به درمان های سرطانی می شود.

بنابراین تشخیص زودهنگام این بیومارکرها برای سرطان تخمدان می تواند منجر به درمان سریع تر و موثرتر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه