تاریخ انتشار: یکشنبه 06 مهر 1399
پیشرفت هایی جدید در دندانپزشکی که می تواند به درمان حساسیت های دندانی سرعت ببخشد

  پیشرفت هایی جدید در دندانپزشکی که می تواند به درمان حساسیت های دندانی سرعت ببخشد

اطلاعات جدید در مورد ساختار و رشد سلولی دندان می تواند ایجاد درمان های جدید برای حساسیت دندان و دندانپزشکی بازساختی را هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تکوین دندان از طریق فرایند پیچیده ای صورت می گیرد که به موجب آن بافت نرم دندان شامل بافت پیوندی، اعصاب و عروق خونی با سه نوع سلول بافت سخت دندان ترکیب می شود و یک بخش عملکردی بدن را پدید می آورند. برای مدل سازی این فرایند معمولا محققین از دندان نیش موش استفاده می کنند که به طور مداوم رشد می کند و در سراسر عمر جانور خودنوزایی می کند.

برخلاف این حقیقت که دندان نیش موش از منظر تکویتی به طور دقیق بررسی شده است اما سوالات اساسی زیادی در مورد سلول های دندان، سلول های بنیادی و تمایز آن ها و دینامیک سلولی دندان موجود است. با استفاده از توالی یابی RNA تک سلولی و ردیابی ژنتیکی، محققین در انستیتو کارولینسکا همه جمعیت های سلولی موجود در دندان موش و در دندان شیری انسان و دندان بالغ انسان را شناسایی و مورد ویژگی یابی قرار داده اند.

از سلول های بنیادی تا سلول های بالغ کاملا تمایز یافته، این محققین مسیرهای تمایز ادونتوبلاست ها(که به دنتین یا ماده سخت دندان و مجاور پالپ تبدیل می شود) و آملوبلاست که به مینای دندان تبدیل می شوند را نشان داده اند. هم چنین آن ها انواع جدیدی از سلول ها و لایه های سلولی را در دندان شناسایی کرده اند که می توانند در حساسیت دندان نقش داشته باشند. هم چنین اطلاعات جدیدی نیز در مورد نقش سیستم ایمنی در دندان و نحوه تشکیل مینای دندان در این مطالعه بدست آمده است.

محققین امیدوارند یافته های این مطالعه منجر به رویکردهای جدیدی برای استفاده در دندانپزشکی در آینده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه