تاریخ انتشار: شنبه 13 آبان 1396
پیشرفتی بزرگ در تلاش برای ترمیم قلب آسیب دیده بعد از حمله قلبی

  پیشرفتی بزرگ در تلاش برای ترمیم قلب آسیب دیده بعد از حمله قلبی

محققین دانشگاه آلاباما در تلاش برای ترمیم قلب آسیب دیده بعد از حملات قلبی موفق بوده اند و توانسته اند از سلول های عضلانی قلبی گرافت شده برای ترمیم استفاده کنند. کلید این موفقیت، افزایش بیان ژنی است که چرخه سلولی را در سلول های عضلانی گرافت شده فعال می کند و در نتیجه آن ها رشد و تقسیم بیشتری خواهند داشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تاکنون به دلیل این که تنها تعداد بسیار اندکی از کاردیومیوسیت های پیوندی قادر به تلفیق شدن با بافت از پیش موجود قلب هستند(engraftment)، استفاده از آن ها برای ترمیم عضلات قلبی آسیب دیده طی حمله قلبی شدیدا با محدودیت مواجه است.

محققین دانشگاه آلاباما در مطالعه ای که روی مدل موشی صورت گرفته است نشان دادند که افزایش بیان ژن فعال کننده چرخه سلولی موسوم به CCND2، تکثیر کاردیومیوسیت های گرافت شده را افزایش می دهد. این امر منجر به افزایش عضله زایی مجدد در قلب در جایگاه آسیب دیده بعد از حمله قلبی می شود به نحوی که اندازه گرافت بزرگ تر می شود، عملکرد قلبی بهبود می یابد و اندازه ناحیه مرده یا انفارکته نیز کاهش می یابد. علاوه بر بازسازی عضلانی، سلول های گرافت شده تشکیل عروق خونی جدید در حاشیه ناحیه انفارکته را نیز افزایش دادند که این امر به وضوح حاصل افزایش فعالیت پاراکرینی بود. این محققین براین باورند که این کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) ارزش سرمایه گذاری برای استفاده در بالین و برای بیماران دچار حمله قلبی شده را دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه