تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 آذر 1395
پیوند سلول های بنیادی جنینی و ایجاد تومور خوش خیم در پسر 17 ساله

  پیوند سلول های بنیادی جنینی و ایجاد تومور خوش خیم در پسر 17 ساله

چند سال پیش پسر 17 ساله ای در مسکو به دلیل ابتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر متحمل سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی شد اما چهار سال بعد تومورهای خوش خیمی در مغز و نخاع وی پدیدار گشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Plos Medicine،. این پسر چندی پیش به دلیل بیماری به نام Ataxia telangiectasia یا سندرم لوئیس-بار مورد سلول درمانی قرار گرفت که مایع مغز و نخاع را مورد حمله قرار می دهد. وی طی چهار سالی که از سلول درمانی اش گذشت دچار سردردهایی می شد که موجب شد بارها به پزشک مراجعه کند. پزشکان دو تومور(یکی در مغز و دیگری در نخاع) را در بدن وی شناسایی کردند. این تومورها در محلی مشابه با مکان تزریق سلول های بنیادی در زمان درمان ایجاد شده بودند.  چندی پیش محققین توانستند این تومور خوش خیم ناشی از پیوند سلول های بنیادی را از این پسر نوجوان بردارند. پزشکان کشف کردند که این تومورها حاوی سلول هایی است که بوسیله بدن خود فرد تولید نشده اند و به نظر می رسد که ناشی از سلول های پیوند شده باشند. به عقیده این پزشکان در دانشگاه تل آویو، احتمالا سلول های اهدایی به این دلیل موجب تومور شده اند که بیمارانی که از بیماری خاص رنج می برند اغلب سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

مشخص نیست که آیا سلول درمانی به بیماری ژنتیکی وی کمک کرده است است یا خیر اما به این معنی هم نیست که استفاده از سلول های بنیادی و سلول درمانی باید ممنوع شود اما لزوما گذراندن شرایط ایمنی و بی خطر بودن برای سلول های بنیادی را امری الزامی می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه