تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399
پیوند موفقیت آمیز کبد های انسانی کوچک رشد یافته در آزمایشگاه به رت ها

  پیوند موفقیت آمیز کبد های انسانی کوچک رشد یافته در آزمایشگاه به رت ها

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ با استفاده از سلولهای پوستی ، کبد کوچک کاملاً کاربردی ساخته¬اند و در ادامه آنها را به رت پیوند کردند. در این مطالعه کبد تولید شده در آزمایشگاه به مدت چهار روز در داخل بدن حیوانات میزبان خود زنده ماندند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کبدهای کوچک اسیدهای صفراوی و اوره را دقیقاً مانند یک کبد معمولی سنتز می کنند و در حالی که بلوغ سلول های کبدی در حالت طبیعی حدود دو سال طول می کشد، اما این سلول های تولید شده در شرایط آزمایشگاهی ظرف کمتر از یک ماه به سلول های بالغ دارای عملکرد تبدیل شدند.

در این مطالعه سوتو-گوتیرز و همکارانش در دانشگاه پیتزبورگ، سلول های کوچک كبدی را با استفاده از برنامه ریزی مجدد سلولهای پوستی انسان به سلولهای بنیادی و در ادامه القای این سلول های بنیادی به سلول های کبدی تولید کردند. در گام بعد این سلول های کبدی انسانی به کبد رت ها پیوند شدند. ارزیابی های بعدی نشان داد که بین این سلول های انسانی و کبدهای رتی ارتباط خونی برقرار می شود به نحوی که محققین توانستند پروتئین های انسانی سنتز شده بوسیله سلول های کبدی را در خون رت ها مشاهده کنند.

به عقید سوتو-گوتیرز این تحقیق فقط یک مسیری برای رشد اندام های جایگزین در آزمایشگاه نیست ، بلکه ابزاری مفید در جهت مطالعات پایه کبدی نیز خواهد بود. ایجاد اندام هایی که بتوانند جایگزین اهدای عضو شوند، از اهداف بلند مدت است و به لطف چنین مطالعاتی این هدف دور از دسترس نخواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه