تاریخ انتشار: دوشنبه 21 مهر 1399
چرا برخی از جانوران دارای قدرت بازسازی هستند

  چرا برخی از جانوران دارای قدرت بازسازی هستند

برخی از مهره داران می توانند بعد از آسیب بافت هایشان را بازسازی کنند اما بسیاری نیز این ویژگی را دارا نیستند که این بدین معنی است که این قابلیت در برخی از گونه ها از دست رفته است و در برخی دیگر بدست آمده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Nature، آلخاندرو سانچز و همکارانش در انستیتو تحقیقات پزشکی Stowers به مطالعه گورخرماهی(Danio rerio) و کیلی فیش آفریقایی(Nothobranchius furzeri) پرداخته اند که قادر به بازسازی باله های دمی شان هستند و موفق به شناسایی ژن هایی شده اند که در بافت بازسازی کننده فعال هستند.

هم پوشانی اندکی بین ژن های فعال در گونه های مختلف وجود دارد. یکی از این ژن هایی که بین گونه ها هم پوشانی دارد inhibin beta A است که طی بازسازی بافت گوش در موش خاردار کاریو (Acomys cahirinus) فعال است اما بعد از آسیب گوش در موش خانگی(Mus musculus) فعال نیست. نوعی توالی DNA غیر کد کننده به نام انهانسر(تقویت کننده) نیز فعالیت inhibin beta A را تحت تاثیر قرار می دهد.

سانچز و همکارانش دریافته اند که حذف انهانسر و یا جایگزینی آن با یک ورژن انسانی مانع از بازسازی باله و قلب در کیلی فیش می شود. به عقیده آن ها تغییرات در این چنین انهانسرهایی مسئول تفاوت در توانایی بازسازی بافتی موجودات مختلف باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه