تاریخ انتشار: جمعه 09 فروردین 1398
چشم اندازهای جدید در مورد تولید سلول های خونی و ایمنی

  چشم اندازهای جدید در مورد تولید سلول های خونی و ایمنی

یک فرد بالغ سالم در هر ثانیه حدود 2 میلیون سلول خونی می سازد و 99 درصد آن ها سلول های قرمز خونی هستند که اکسیژن حمل می کنند. یک درصد بقیه شامل پلاکت ها و سلول های سفید خونی مختلف سیستم ایمنی است. نحوه تشکیل این سلول ها از سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان، موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است و اغلب آن ها روی همان یک درصد یعنی سلول های ایمنی فوکوس کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های قرمز خونی، سلول های بدون هسته هستند و بنابراین ردیابی آن ها بوسیله مارکرهای ژنتیکی مشکل است و همین امر موجب شده است که تولید آن ها کم و بیش در مطالعات مورد چشم پوشی قرار گیرد.

در مطالعه ای جدید، محققین سعی کرده اند مشکلات تکنیکی که برای مطالعه تولید سلول خونی از سلول های بنیادی خون ساز وجود دارد را برطرف سازند. یافته های آن ها برای درک اختلالاتی مانند کم خونی، بیماری های سیستم ایمنی و سرطان های خونی مانند لوکمیا و لنفوما حائز اهمیت خواهد بود.

فرایندی که به موجب آن سلول های بنیادی خون ساز به سلول های خونی بالغ تبدیل می شوند شامل جمعیت های متعددی از سلول های پیش ساز است که به طور پیشرونده ای به سرنوشتی خاص بالغ می شوند و  در نهایت به سلول هایی کاملا بالغ تبدیل می شوند. منشعب شدن اصلی در مسیر تمایزی بین پیش سازهای لنفوئیدی است که به سلول های سفید خونی(لنفوسیت ها) تبدیل می شوند و پیش سازهای میلوئیدی است که به سایر سلول های خونی سفید و هم چنین سلول های قرمز خون یا پلاکت ها تبدیل می شوند. بیشتر سلول ها در مغز استخوان مربوط به رده میلوئیدی هستند.

یافته کلیدی این مطالعه جدید این بود که همه سلول های پیش ساز با پتانسیل میلوئیدی بیشتر از هر نوع سلول دیگری، سلول های قرمز خونی را تولید می کنند. این امر از این جهت بسیار سورپرایز کننده بود که مطالعات پیشین نشان داده بودند که سلول های پیش ساز رشد کرده در کشت های سلولی(آزمایشگاهی) ظرفیت محدودی برای تولید سلول های قرمز خونی و پلاکت ها دارند. به نظر دکتر فورزبرگ سرپرست این تیم تحقیقاتی ، احتمالا دستاوردها و نتایج بدست آمده از مطالعات قبلی بیشتر مربوط به مشکلات شرایط کشت بوده است. در واقع نتایج این مطالعه نشان می دهد که این سلول های پیش ساز دارای پتانسیل بسیار زیادی برای تبدیل شدن به سلول های قرمز خونی هستند و در واقع پیشنهاد می کند تولید سلول های قرمز خون یک مسیر پیش فرض در تولید سلول های خونی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه