تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 بهمن 1394
چهار ژنی که موجب رشد و پراکندگی سلول های سرطانی مانند سلول های بنیادی می شوند

  چهار ژنی که موجب رشد و پراکندگی سلول های سرطانی مانند سلول های بنیادی می شوند

زمانی که ما کلمه سلول های بنیادی را می شنویم بی اختیار آن را به سلول درمانی سرطان و یا بازتوانی برخی از بخش های بدن بوسیله آن ها ربط می دهیم. اما سلول های بنیادی بدی(bad stem cells) نیز وجود دارند که سرطانی هستند و تخریب آن ها به نوعی غیر ممکن است. یکی از بزرگ ترین چالش در مطالعات سرطان، یافتن راهی برای حذف سلول های بنیادی سرطانی و یافتن ریشه این سلول ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه Georgetown چهار ژن مرتبط با هم را شناسایی کرده اند که سبب می شوند سلول های سرطانی مشابه سلول های بنیادی عمل کنند و در رفتار تهاجمی سرطان نقش دارند. این ژن های خاص مسئول رشد، تکثیر و پراکندگی این سلول های سرطانی شبه بنیادی هستند. این نتایج می تواند دیدگاه های جدیدی را در زمینه درمان سرطان های مقاوم به درمان ایجاد کند.

در این مطالعه محققین بعد از ارزیابی 130 ژن در 10 نوع سرطان جامد به چهار ژن مربوط به خانواده Ly6 رسیدند. آن ها دریافتند که زمانی که افزایش این ژن ها در بیماران سرطانی افزایش پیدا می کند، نرخ بقای این بیماران نیز به میزان زیادی کاهش می یابد. محققین براین باورند که این خانواده ژنی مسئول ایجاد سرطان هایی هستند که به راحتی متاستاز می یابند و به داروهای شیمی درمانی مقاومند و در نتیجه تخریب آن ها سخت است.مطالعات نشان داده است که همه سلول های سرطانی یکسان نیستند، برخی از آن ها طبیعی و برخی دیگر سلول های بنیادی سرطانی هستند که مسئول اصلی بدخیم بودن سرطان هستند. همان طور که گفته شد در این مطالعه محققین دریافته اند که چهار ژن Ly6D، Ly6E، Ly6H و Ly6K‌در سرطان بسیاری از بافت های بدن از جمله مثانه، مغز، سیستم عصبی مرکزی، کلورکتال، سرویکس، تخمدان، رحم، سر و گردن، پانکراس بیان می شوند. افزایش بیان این ژن ها با کاهش بقای بیماران همراه خواهد بود. اگر پزشکان بیان بالای این ژن ها را در بیماران تشخیص دهند می توانند استراتژی درمانی بهتری را اتخاذ کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه