تاریخ انتشار: شنبه 10 اسفند 1398
چگونه برخی از پستانداران تکوین جنین هایشان را به تاخیر می اندازند

  چگونه برخی از پستانداران تکوین جنین هایشان را به تاخیر می اندازند

چگونه برخی از پستانداران رشد جنین خود را به تعویق می اندازند تا در انتظار شرایط بهتری برای فرزندان باشند؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در یک مرحله تعلیق از بارداری موسوم به دیاپوز جنینی، جنین اولیه متحمل لانه گزینی به درون رحم مادر نمی شود و به جای این که تغذیه کند و رشد کند، همانند یک بذر به صورت خفته باقی می ماند تا زمانی که تنظیم کننده های مولکولی خاصی را دریافت کند و به رشد ادامه دهد.

دیاپوز یا لانه گزینی با تاخیر، یک استراتژی زیستی برای منتظر ماندن برای بهبود شرایط در وضعیت هایی مانند فقدان غذا، ذخیره چربی مادری ناکافی و ... است. خرس ها، آرمادیلوها، شیرهای دریایی و سگ های آبی و .... می توانند متحمل یک مرحله دیاپوز فصلی به عنوان بخشی از چرخه های تولید مثلی شان شوند. برای مثال، بسیاری از انواع خرس ها در آخر بهار یا اوایل تابستان جفت گیری می کنند. در این زمان ماده شدیدا برای دریافت غذا به دنبال شکار است ولی تنها زمانی وزن و میزان ذخیره چربی بدنش به میزان کافی برسد، جنین ها لانه گزینی می کنند و در اواخر زمستان توله ها بدنیا می آیند. اما چه اتفاقی موجب این دیاپوز تکوینی می شود. در این راستا، دکتر باکر و همکارانش دیاپوز را از طریق کاهش سطح استروژن در مدل های موشی ماده القا کردند. در ادامه آن ها جنین های دیاپوزی را با جنین های پیش لانه گزینی و بعد از لانه گزینی مقایسه کردند. هم چنین آن ها با گرسنه نگه داشتن سلول ها، دیاپوز را در سلول های بنیادی جنینی موشی القا کردند و آن ها را سلول های بنیادی جنینی موشی که به طور فعال رشد می کنند مقایسه کردند.

در طبیعت، برخی از جنین های جانوری لانه گزینی را تا زمانی که مادر انرژی و مواد غذایی کافی در بدنش ذخیره نکرده باشد، به تاخیر می اندازند. گرسنگی و برخی از استرس های دیگر موجب القای یک وقفه زمانی در تکوین می شود و به نوعی یک تلاش برای بقا است. آنالیزهای متابولیکی و هم چنین بیان ژنی حاکی از وقوع برخی از تغییرات در جنین های دیاپوزی بوده است. برای مثال به نظر می رسد که فاکتورهای متابولیکی روی آنزیمی به نام mTOR تاثیر می گذارند و بسیاری از فرایندهای سلولی از جمله تکثیر، رشد و سنتز پروتئین را تنظیم می کنند. پروتئین mTOR در حس کردن ذخیره غذایی و انرژی سلولی دخیل است. هم چنین mTOR تنظیم کننده اصلی متابولیسم و فیزیولوژی در پیری و سرطان است. در این مطالعه مهار mTOR منجر به پروفایل متابولیکی مجزایی شده که از مشخصه های دیاپوز بود. به عقیده محققین این مهار برگشت پذیر است. درک مکانیسم پشت پرده دیاپوز می تواند موجب پیشرفت های زیادی در پزشکی و هم چنین زیست شناسی حیات وحش شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه